söndag 13 januari 2019

Sätta stopp


Kläder, tänk vad jag älskar kläder. Som jag skrev i något inlägg för länge sedan så gav mig second hand butiker mig en helt ny värld av möjligheter till att hitta det jag tycker om. Jag har aldrig varit någon som följt modetrender, utan faller ofta pladask för det som är lite udda. 
Detta år har jag bestämt mig för att se, använda och laga det jag redan äger. Det är svårt, för jag blir lätt blind för det som redan finns och tittar med längtansfulla blickar åt det jag inte har. Vilket i och för sig inte är så konstigt, det är kul att få klä sig i något som är man inte haft i sin ägo förut.
Jag hoppas mycket på mig själv att jag faktiskt ska klara detta. Har försökt förut och misslyckats, men i år kanske.


Lappa och laga, det tar tid, men vilken tillfredsställelse det ger när det är gjort. Jag är inget vidare duktig på att sy, eller rättare sagt jag har inget tålamod till det. Det blir verkligen en utmaning att ge sig i kast med att börja sy och laga.


Det är med att hitta små nya vackra, fulfina, underbara fynd på loppisar är något jag verkligen älskar. Men det kan också bli för mycket. Jag har inte tänkt att sluta helt och fullt, nej det är fortfarande något jag vill få göra, men att mest titta och inte köpa. Om det är något jag verkligen letat efter jo visst, men inte bara för köpandets skull. Lyckas jag till exempel ramla på det där skåpet som jag längtat efter så mycket, då finns det inga betänkligheter. Är det istället så att jag hittar massa jättesnygga julkulor, plåtburkar eller porslin, då får jag allt ta och behärska mig.


Har idag ägnat mig åt att plocka ihop allt som hör julen till. Försökt att sortera och dela upp allt och stoppa i olika lådor beroende efter när de kommer att tas fram igen. Barnen har fått varsin egen låda att packa sina egna julsaker i. Nästan alla julblommor har dött så när på en stackars julstjärna som tappert kämpar på.


Snart är allt klart. Då ska det dammas, strykas gardiner och dukar, plockas fram vinterpynt och inhandlas några nya blommor. Knirpande tulpaner är ett måste så här års. Blommor är något jag aldrig kan sätta köpstopp på. Hehe. Det ska bli så roligt att få göra fint i hemmet igen, efter att det på senaste tiden stökat till sig så mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar