söndag 14 juli 2013

Blåbärsfläckar?



Nej jag har inte gått och blivit tokig, haha jag vet att det absolut inte är några blåbär på bilderna. Jag och min vän Ida var nämligen ute idag i hjortron skogen och plockade några liter till. Så jag var som tvungen att få fota dessa vackra bär lite.
Det är så roligt att få ha någon att surra med i skogen samtidigt som man skuttar runt där bland stubbar, spindelväv och vattenhål. Det svåra med just hjortron plockning är att man lätt kommer på långt avstånd från varandra och får snarare småskrika än att prata.
Får se om jag tar mig ut igen, det fanns så mycket kart.. MEN det ska ju finnas tid till det också.

Nu till blåbären.
Det är ju nämligen så att blåbärs säsongen nu är igång och det är ju så underbart gott med blåbär. Mina barn kan plocka blåbär bara några meter från vårt hus och gör det gladeligen flera gånger om dagen. Självklart så får de ju göra det. Nu kommer jag till problemet med just blåbär, de ger så fula fläckar på kläderna.
Jag fick ett tips från en äldre kvinna från vår församling på hur man får bort fläckar från bär på kläder och det har faktiskt funkat för mig varje gång. Till och med fläckar som suttit ett tag på plaggen.

Gör så här;
Koka upp vatten.
Vänd helst plagget ut och in, spänn upp tyget som mycket du kan över en bytta i lämplig storlek.
Be någon annan hålla i byttan med plagget eller gör det själv och häll det varma vattnet i en stråle mot fläcken från några decimeters höjd.
Häll tills fläcken är borta.

Det är lite småbökigt, men som sagt det funkar. Kort och gott, kokhett vatten är det man ska ha mot bärfläckar.


3 kommentarer:

  1. Du tar så fina bilder, Petra! Och tipset var inte alls tokigt! Tack! Petra L

    SvaraRadera
  2. Tack Petra :D Vad roligt att du tycker det!

    SvaraRadera
  3. Det funkar lika bra att låta plagget ligga i kokande vatten en stund, mindre krångel :)

    SvaraRadera