fredag 18 januari 2019

Vårt januarihem


Blev hemma en dag på grund av en konstig yrsel. Det är inte en sådan fröjd att vandra runt i hemmet då allt omkring en hamnar i en konstig gungning. Passade istället på att vila i soffan, glo på netflix och redigera lite bilder jag inte tagit under några dagar men inte tagit mig tid till att fixa med. Bilder från vårt januarihem.


När julen vandrat ut ur huset blir det lätt väldigt tomt över allt. Tomt, men ljust och fint. Julgardinerna hänger uppe fortfarande, men jag hoppas på att få lusten till att stryka och hänga upp andra. När alla julblommor nu dött ut fyller ja deras tomma platser med våriga fina.


St paula är en av mina favoritblommor. De kan bli rätt tråkiga den tid de bara består av blad, men när de blommar älskar jag dem.




I köksfönstret står denna söta begonia och lyser.


Utanför fönstret är det vitt och kallt. Vi har haft och har kalla dagar den senaste veckan. Runt tjugo minus. Men det är ju så det ska vara så här i januari.


I vardagsrumsfönstret ligger katten Severus och kikar ut.


Eller nosar på de fina tulpanerna jag köpte mig dagen innan tulpanernas dag. Nu börjar tulpanknarkar tiden.




På bordet intill sitter Gordon och känner sig deppad över sin tillvaro. Han är inte alls förtjust över vår nya familjemedlem Severus. Severus låter Gordon inte vara i fred många sekunder och han gör sitt bästa för att hitta så smarta gömställen som möjligt för att få sova i fred.


Julkulorna har jag haft så svårt för att städa undan. Granen är fortfarande så fin och barrar nästan inte något alls. Här om dagen tog jag i alla fall ner kulorna och de andra pyntet från granen, nu står den alldeles grön och kal och väntar på att bli ett med naturen.


Varför ska man packa ned något som är så vackert egentligen?


Gordon blev förresten även av med sin plats på bordet. Severus sitter där istället och gottar sig av den värme Gordon lämnat. Jag suck, vad ska jag göra? Har tänkt boka in en tid för kastrering för Severus, kanske blir det lugnare här hemma efter det för Gordon.


Jag och minstlillan hade en dag för bara hon och jag. Vi fikade med hennes (typ) jämngamla kusin och hennes mor, vandrade runt lite på stan och åkte en sväng till min mormor. Före vi åkte till mormor tittade vi in på en blomsterbutik för att köpa en bukett tulpaner till henne. Minstlillan proppsade på rosor istället och ville även köpa en lila bukett till sig själv. Klart hon fick. Delar gärna med mig av min blomsterkärlek.



Lika svårt som jag har för att plocka bort vackra saker har jag för att stå emot det jag tycker är vackert. Har blivit mycket bättre på det och tänker fortsätta att kämpa med det under hela det här året. Dessa fina näbbskor köpte jag en dag för trettio riksdaler. De är rätt nötta och skinnet är alldeles torrt. Jag hoppas så att de går att rädda. Är ingen hejare på skovård, men jag ska göra mitt bästa för att få dem fina och hållbara.


Visst är de vackra? Jag får dåndimpen av sådana vackra ting.


Porslin, kaffe, goda kakor och tulpaner får jag också dåndimpen av. Särskilt så här tillsammans.


Hoppas att du får en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar