fredag 13 december 2019

Julstämning i solsken, gnister och slask


Vilket tokigt väder det har varit under denna vecka. Jag mest suttit inne och hostat mina stackars små magmuskler till bristningsgränsen. Men jag har gjort mina små utflykter, med betoning på små, och fascinerats över hur mycket det kan slängas hit och dit bara på några dagar.
Så väldans vackert allt blev dagen då solens strålar sken på allt den kom åt. 




Jag och minstlillan tog en liten sväng med bilen under en eftermiddag för att insupa lite vacker vinternatur.







Sedan gick det från att ha varit kring tjugo minusgrader och frostigt kallt över en stormig natt till plusgrader och slask.
Ibland önskar man att man kunde göra något åt det, men vädret är inget en liten människa kan styra över, endast sin egen syn på den. Så det är till att försöka att inte grumsa och istället styra sina tankar åt det som faktiskt går att förändra.


Risgrynsgröt till exempel. Är rysligt dålig övrig tid om året att få mig till att laga till denna goda gröt, men i adventstider göra jag en ny laddning varje helg att mumsa på under veckans dagar.



Och att i orkens stunder sätta upp små finheter som gör livet lyckligt i dessa tider.


Fick förra julen två bonader i papp av mina svärföräldrar. Mins inte i skrivande stund om dessa tu suttit uppe i min mans farmors eller mormor och morfars hem, men något av dem är det. Så roligt att nu få ha dem i vårt hem. Den andra har dock inte fått någon plats ännu då barnen tycker att den är påtok för läskig. Jag är beredd att hålla med dem, tomtarna på bonaden ser aningens morbida ut. Kaanske hittar den en bra plats, det får tiden utvisa.



Tycker om att sätta hyacinter i gamla porslinsföremål eller plåtburkar som inte längre kan bruka dess egentliga syfte. Tänk så mycket som slängs eller aldrig används bara för att ett öra gått av, eller en spricka som gör att den inte längre håller riktigt tätt.


Till sist. Jag älskar fulfint och saker med historia. Titta så magiskt vackra gamla julkort. Och när snön inte ligger tätt på träden ute och skapar ett magiskt skimmer kan man alltid drömma sig bort in i dessa ljuvliga bilder och framkalla den underbaraste julstämningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar