torsdag 24 november 2011

2 hjärtan


Tänk så häftigt att helt plötsligt ha två små liv att vårda. Det känns nästan overkligt.

Vi har nu haft två underbara veckor tillsammans alla fyra. Börjar så smått vänja oss vid att vi har en liten bäbis i vårt hem. Än så länge har hon faktiskt mest bara sovit så man nästan glömt bort henne mellan varven. Tills man går förbi hennes korg och hon grymtar till lite så man hoppar till och tänker "ja just ja där ligger ju du ja.."
Det är bara på kvällarna och för natten hon kan vara lite bökig och orolig och hon vill gärna att man ska gå runt med henne. Nu när Robin varit ledig har det då inte känts som något problem, då har ju jag kunnat sova om morgnarna och han tagit hand om Elias. (Dock efter att jag fått sparka på honom lite, Robin är nämligen inte den mest morgonpigga människa som finns..) Det ska nog inte bli något problem när Robin börjat jobba, får väl sova när Elias är på dagis... Ja den som lever får se.

Idag var Robins första arbetsdag. Kändes lite spännande att för första gången ta hand om sina båda barn alldeles själv.
Skulle gå och byta blöja på lillan. När jag kom tillbaka till köket med den skrikiga hungriga lillan stod storebror där på en pall vid köksbänken med händerna nedstoppade i pannkakssmeten i full färd med att mosa ner äggskalen, som jag inte tänkt på att jag borde ha slängt direkt, i smeten. Det var bara att lägga ner lillan i korgen, där fick hon skrika bäst hon ville, medan jag fick bära storebror till tvättstället och skrubba bort smeten från händerna och armarna. Sila ut äggskalen från smeten och sedan sätta sig ned och ge lillan lite mat.
Lite svettigt, men inte det värsta som kunnat hända.

Måste skryta lite över mig själv. Lyckades faktiskt under denna eftermiddag, inte bara ta hand om mina två älsklingar utan också stryka julgardiner och baka lussekatter. Inte så tokigt. Kanske kommer att klara detta liv som två barnsmor trots allt.

2 kommentarer:

  1. Jo, så är livet som hemma fru....Men du är ssåå duktig så.. Bakat bullar och hängt upp gardiner. Barn är duktiga på att hitta på arbete som blir till en börda för mor och far. Andas ut och andas in, det kunde ha varit värre =) Mor

    SvaraRadera
  2. Så fina små hjärtan ni har! Ser ut som att Elias trivs rätt bra med att vara storebror :)

    SvaraRadera