tisdag 15 maj 2012

Gnäller kvinnor?

Min dotter ligger och sover i sovrummet. Sovrummet ligger bredvid köket så jag vågar inte röra mig där inne för att riskera att väcka henne. Vanligtvis brukar jag inte bry mig om det, hon brukar kunna sova vidare hur gott som helst hur mycket ljud vi än för. Nu har hon haft svårt att sova på dagen för att hon hostar så mycket, så jag vill inte riskera att väcka henne nu när hon väl sover.
Det jobbiga är bara att jag är så enormt hungrig, men det gör nog bara att jag skriver mycket bättre :P

Jag tänkte skriva om ett ämne som har stört mig väldigt mycket under en lång tid. Det är gnäll. Inte bara att folk gnäller mycket på ditt och datt, utan mer att många tycker att det är kvinnor som står för det mesta av gnället. 

Varför är det så? När en kvinna klagar över något får hon genast stämpeln som "gnällare", medan en man kan säga nästan vad som helst och anses mer ha en åsikt om saken i fråga. 
Jag tycker att män gnäller minst lika mycket som kvinnor, men att folk inte stör sig på det i samma utsträckning.
Varför kan inte jag som kvinna ha en åsikt om något utan att det ska låta gnälligt?

Är det på grund av röstläget? Har vi det emot oss att vi oftast har ett mycket ljusare tonläge än män som gör att det låter mycket mer gnälligt än vad det egentligen menas?

Det är svårt att föra fram en åsikt om det i andras öron låter gnälligt. Då slutar helt enkelt många att lyssna. Det känner man ju själv, gnäll gör mer ont i huvudet än vad det gör nytta. 

Verb





  • frambringa utdraget läte
    Jämför: gny
  • klaga, ofta med en upprörd ton
    Hon har gnällt på värmen hela resan.

  • Se där (har sökt på ordet gnälla på Wiktionary). I exemplet på gnälla har man använt sig av en kvinna.

    Jag vet inte, det kanske är jag som bara fått för mig att det är så. Jag kanske har helt fel, är jag bara ute och cyklar? Men kan en man och en kvinna säga exakt samma mening och mannen tas på mycket större allvar än kvinnan?

    Det är väl i och för sig väldigt gnälligt av mig att över huvud taget ha skrivit om detta ämne..


    1 kommentar:

    1. Ha, ha huve´t på spiken. Ja, det är nog för att vi har ljusare röster som vi låter gnälligare. Dessutom ska våra ljusa röster och svagare fysik förmå männen att beskydda oss, enligt vissa forskare...

      SvaraRadera