onsdag 26 januari 2011

Vagnköp..

Elias har fått sig två nya vrålåk. En, hör och häpna, rosa "typ" sulky och en ny(are) "riktig" vagn. Vadan detta, hade inte Elias redan en bra fungerande vagn sedan tidigare? Jo vagnen vi hade (har) tidigare hade många år på nacken, var stor och klumpig, börjar gå sönder på vissa estetiska grejjer och hjulen krånglar hela tiden. Vi hade dessutom "bara" köpt den för några hundralappar så det kändes inte allt för dumt att införskaffa oss en nyare modell. Den gamla vagnen finns fortfarande i bruk på dagis, så nu slipper vi dessutom släpa den fram och tillbaka mellan dagis och skogshägna. Vilket inte känns helt fel.



Är egentligen väldigt anti mot detta "hytt och bytt" samhälle. Många föräldrar blir ju som helt galna i att måsta ha den mest perfekta barnvagnen, med de alldra bästa funktionerna. Visst håller jag med om att det är bra om en vagn är lätt och smidig och att ungen ligger skönt i den. Men HALLÅ hur många tusen ska den få kosta? Och hur många väl fungerande vagnar slängs det egentligen idag?

Det här med barnafödslar är väl inte direkt något nytt påfund och många pappor och mammor har gott och väl klarat sig utan dessa stylade multifunktionsbarnvagnar förut. Så vad är det som gör att vårt ha begär växer mer och mer för varje år som går? Det är ju helt sjukt, här i Sverige har vi fyra (lite lätt överdrivet) olika vagnar i varje barnfamilj för olika slags endamål, medans man i många andra länder inte ens kan tänka tanken på att införskaffa sig en vagn..



Jag har som sagt egentligen ingen rätt att klaga, är en riktigt slösamaja själv, men jag hoppas att jag kan bli bättre människa på dessa punkter. Denna blogg är mycket en enda stor pik till mig själv. För om sanningen ska fram har vi ännu en vagn här hemma. En apful gammal vagn som Robin på sommaren använder underredet till att lasta pelletshinkarna i. (Hoppas inte personen i fråga som vi fått den vagnen av läser denna blogg, piiinsamt! ...Vilket jag i och för sig skulle bli mycket förvånad över om hon skulle..) Så egentligen borde jag väl använda den istället och sluta klaga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar