tisdag 13 mars 2018

Kan göra vardagssysslor fina


Jag är väldigt svag för det som är vackert. Vill gärna omge mig med vackra saker, vardagsvackert som lyxvackert. Det finns mycket som är naturligt vackert i sig själv. Som de fina små bladen som nyfiket kikar fram på de nerklippta och omplanterade pelargonierna.


En svart katt som helt naturligt visar på skönhet i varje detalj av sin sammetslena kropp.


Blomblad, blomknopp och närpå nervissnad blomma. Naturens mirakel. 


Jag är också väldigt svag för saker som gör det vardagliga arbetet vackrare. Tycker om känslan i att hålla dessa diskborstar av trä i handen. Det skapar en njutning på ett helt annat sätt än av de som är gjorda av plast. Vår diskmaskin gick för en tid sedan sönder. Av någon underlig anledning har det inte betungat mig på något vis och ännu konstigare är att nu är det oftare bortdiskat och städat i köket. Det var betydligt mer enorma högar med smutsig disk då diskmaskinen var hel. Ja så tokigt är det.


Om jag får välja mellan att laga mat och att diska väljer jag att diska. Jag tycker inte alls om att laga mat, medan att diska kan kännas rätt fridfullt i jämförelse.





Att torka bordet eller bänkytan med en trasa gjord av lin gör vardagen mycket mer fin. De är betydligt mycket dyrare att köpa än "vanliga" disktrasor, men jag påstår att man sparar på det i längden. Min har jag haft i ett halvår och den används flera gånger varje dag och har inte fått en enda missfärgad fläck och har väldigt bra uppsugningsförmåga. Den börjar inte heller lukta surt särskilt fort. Då den gör det är det bara att tvätta den i 60 grader och sedan använda igen.


Man behöver inte mycket annat rengöringsmedel i hemmet då man har såpa. Att dessutom kunna ha möjlighet att köpa såpa som gjorts här uppe i Norrland känns extra speciellt. Det luktar underbart i hemmet efter att det skurats med enträdoftande såpa.


Att få damma sitt hem med en sådan här vackert dammvippa kan göra den tråkigaste städningen roligare. Kanske inget nödvändigt inköp, men för mig sätter den en guldkant på vardagen som är värt mycket.


Jag är också väldigt svag för fina redskap till köket. Inte bara saker sim är fina att se på utan saker man faktiskt kan använda. I somras köpte jag en kockums durkslag på en loppis. Jag hade länge letat efter och blev helt överlycklig då jag hittade den.


En vacker vinterdag som denna tog jag ut alla mina trasmattor. (Ja nästan i alla fall, de som ligger under tunga möbler lät jag ligga kvar). Kall snö är perfekt att tvätta sina mattor med.
Lägg ut mattorna i snön och skotta snö över dem. Vandra sedan fram och tillbaka över mattorna. En perfekt syssla att ta hjälp av sina barn med att göra. Mina hjälpte till ett tag tills de lessnade och for i väg och lekte istället. Vänd mattorna några gånger i snön och skotta över ny snö och trampa. Häng sedan upp dem och piska bort snön. Låt mattorna torka och ta in dem och lägg tillbaka dem på ditt nyskurade golv.





Vad skapar inte en vacker känsla i vardagen i ett hem än fina hemvävda trasmattor?


Ja alla har vi våra svagheter och det som jag nu visat är några av mina. Kanske låter som små fåniga detaljer, men de sätter stort värde för mig. Lyssnar just nu på Coldplay, en annan sak som gör livet vackert är musik som berör medans man sysslar med sina vardagliga sysslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar