tisdag 16 december 2014

Julbak och julstök


Stora delar av helgen spenderade jag på mitt jobb. Dagarna efteråt har jag ingen längtan alls till att kliva ut genom dörren och lämna mitt hem, mer än för att hämta posten.
Då det nalkas jul blir jag mer och mer städ frenetisk. Har en önskan om att det ska vara så fint och städat i varje hörn av mitt hem under julhelgen. Vilket förstås inte inte alls finns på kartan. Nu kring jul är det ju precis som varje övrig vardag, det spelar ingen roll huuuuur mycket jag än städar. Det är ändå alltid lika stökigt.
Förra året fick jag för mig att det inte skulle finnas någon tvätt julafton och juldagen. Ha! Det blev snarare tvärt om..

Nej det är bättre att ta julen som den kommer och njuta istället. Jag och barnen har nu bakat två sorters kakor att bjuda på kring jul. I år ska vi för första gången fira jul här hemma hos oss. Så kul och spännande. Mina föräldrar, mina syskon, Robins föräldrar och hans yngsta bror kommer och firar med oss. Känner mig mest nervös över maten, är som sagt ingen höjdare då det gäller matlagning, men jag hoppas att det ska gå ändå.


 Pepparkaksformar går att använda till mycket. Att pyssla med, att baka med förstås eller också att dekorera med. I år har jag hängt upp några av mina formar i fönstret. Jag tycker att pepparkaksformar är alldeles för fina för att bara ligga gömde i en burk då de inte används.


Jag struntar i julstjärnorna i år. Luften i vårt hus ventileras genom fönstren. Julstjärnor tycker absolut inte om drag, så de trivs inte på något sätt i vårt hus. Men det finns ju många andra fina röda blommor man kan ha istället. Rätt så häftigt att man lyckas odla fram blommande blommor mitt i denna kalla mörka årstid.  


Två fina tomtar jag fick av min syster för ett par år sedan.


Ååååh! Nu luktar det jul i hela mitt huset :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar