söndag 13 november 2016

Bakflickorna


 Leka med barn, det tycker jag är så vanvettigt tråkigt. Det vi gör tillsammans istället är att baka. Det är mitt sätt att umgås med barnen på. Min lillgumma tycker inte så mycket om fika, men bullar och sockerkaka det gillar hon. Så då det var dax att fira hennes 5 års dag så satte vi igång med ett bullbak tillsammans.


Minstlillan ville självklart också vara med. Hon fick stå på andra sidan om mig och vispa med lite vatten, mjöl och socker i en liten bunke. Det tyckte hon var livat. Bara man får vara med så.


Men under tiden degen skulle jäsa, smet hon upp på storsyrrans plats för att kolla in allt skojs som där fanns.


Efter lunchen inmundigats och medan minstlillan låg ute och sov i sin vagn degade vi klart bullarna. Gordon blev nyfiken och ville också vara med.




Mycket socker och kanel ska det vara.


Att stå i fönstret och ha denna utsikt att skåda ut till, det är för mig en sådan fröjd. Berget visar alla årstiders nyanser och nu då eftermiddagssolen lyser på den vita snön, som då istället blir rosa och dimman letar sig in över åkern är det som extra vackert.


Så blev bullarna klara, mums så gott det luktar.


Väckte upp minstlillan, som för övrigt skulle ha kunnat sova hur länge som helst i sin varma vagn i den kyliga luften, men för att hon ska somna i någorlunda vettig tid på kvällen får hon endast sova i en timma. Till mellis åt vi nygräddade bullar med mjölk till.


Vi han också med att baka lite glittriga stjärnor och hjärtan.


Under lördagen var det rysligt kallt. Vi hade hela 20 minusgrader. Burr. Men vilket vackert väder. Jag passade på att fota familjen som vi ska använda till julkortet i jul. De fina bilderna har jag dock inte tänk visa för er här och nu, här får ni bara ana er till hur fina de blev.



Minstlillan smiter från platsen.

Under em/kvällen kom barnens älskade moster Marita på besök och deras underbara farbror Simon. Vi åt middag tillsammans, busade och bjöd på bullar.


Idag, fars dag bjöd barnen på en sovmorgon ända till halv nio. Så behövligt. Jag och barnen klev då upp, men lät pappan ligga ännu ett tag. Det är ju ändå farsdag och då måste man ju få sovmorgon för allt i världen. Jag och tjejerna bakade lite sockerkaka för att överraska pappan med sedan med kaffe på säng.



Vi bakade en stor och en liten en. Den lilla fick pappan.


Snart kommer det lite mer gäster så jag ska lämna denna dataskärm. Hoppas du också haft en bra helg, eller att det lilla som är kvar av den i alla fall blir bra.

Kram från mig.

2 kommentarer:

  1. Så kul att hitta hit, känner mig som hemma i det Västerbottniska språk! Kommer själv därifrån ock saknar deg något enormt. Kikar med säkerhet in igen!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar heller inte att leka rollekar med barnen utan har gärna med mig dem i det dagliga istället. Och pyssla! Nu senast har de börjat lite med nålfiltning. Jättekul att göra tillsammans.

    SvaraRadera