fredag 7 maj 2021

Kall vår

 Det är nog den kallaste vår vi har haft på länge detta år. Fjolårets maj var också en kall månad, men då hade april varit varm och jag hade redan då börjat att bära mina odlingar till att sakta få vänja sig vid utelivet. I år har jag inte haft ute dem en enda gång ännu, förutom vid omplantering. Börjar verkligen längta efter vårvärme. 



Barnen är hemma från skola och förskola hela veckan med förkylning. Tack och lov ingen covid 19, då testen de gjorde visade på negativt. Det känns väldigt bra. 

För att få vila mitt huvud från barnagnäll tog jag mig en liten promenad kring vårt hus. Så skönt att få var ensam för en stund och slippa alla dessa frågor och funderingar, som barn så klart måste få ha men blir väldigt energitömmade i för den ömma modern i längden. Ute blåste kallt, men i skogen var det lä och halsduken fick tas av för en stund. Min islandskofta passar väldigt bra kalla dagar som denna.



Av någon konstig anledning älskar jag björkar som allra mest då de är kala utan blad. Märker det på mina bildarkiv där jag fotat björkar allra mest vintertid och tidig vår. Kan inte svara på varför, får grunna på det. 



I skogen går att hitta väldigt många olika slags konstverk, även om det egentligen inte skapats i det syftet att just bilda konstverk. Som denna grankotte som kilats fast mellan några grenar på ett fallet träd av en ekorre så att hen lättare kan pilla fram dess goda frön. Så mycket vackert man kan finna i det lilla.


Som i denna glädjande krabat som jag plötsligt fick på min hand. Eller lyckan i att äntligen kunna plocka sig en liten bukett med vitsippor. 



Hoppas att du får en trevlig helg! Själv har jag tänkt gräva lite gropar i vår steniga mark. Förbereda för kommande rosenbuske och träd. Bra att börja redan nu då grävandet tar sin ringa tid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar