onsdag 9 mars 2016

Lovvecka


 Ibland är det riktigt skönt att få åka hem till någon som inte har småbarn. Att få vistas i ett städat hem för en stund. Visst, det kan vara stökigt i ett hem där det inte bor några barn också, men det är som på ett annat sätt. Medan storebror fick åka till sin bästa kompis åkte jag och tjejerna till mormor. Det var skönt.


 Det är fascinerande vad barn kan egentligen. Morgontimmarna hade gått lite för fort och plötsligt var det dax att laga lunch. Minstlillan var trött och hungrig och jag behövde göra flera saker samtidigt, vilket till och med för en mamma är rätt så svårt. Så innan jag satt mig för att amma minstlillan slängde jag fram ingredienserna till en pannkakssmet, skrev ner på ett papper hur mycket av allt som skulle blandas i hop och sedan fick Elias själv göra den. Jag satt självklart kvar i köket och kunde hålla han lite under uppsikt, men han skötte sig hur bra som helst och smeten blev helt utan äggskal och klumpar. 


Bananskivor och hallon (och lite socker) är min favoritfyllning i en pannkaksrulle. Mums!


Det blev mer bak under dagen, då denna sockerkaka. Nybakad sockerkaka är helt underskattat, det är ju så gott och något man alltid borde ha hemma. Extra speciell känns den också om man kan använda sig av ägg från sina egna höns. Tyvärr har vi inga, men grannen har och de värper så många så det räcker även till oss. 


Ute är det idag helgrått. Kanske inte det perfekta sportlovsvädret precis. Snön är blöt och utan galonisar blir barnen blöta ända in på baken. Men jag tycker ändå om sådana här grå dagar. Jag har en förmåga att blir rätt så grå inombords ibland och då kan det vara skönt att omgivningen kan spegla insidan.


Jag älskar barnens tekningar och har väldigt svårt att slänga såna fina konstverk. Min son är helt fantastisk på att rita detaljrika teckningar och det fascinerar mig att han har så mycket fantasi i sina teckningar. Visst är teckningen med en påskhare som målar ett ägg underbar? I går hade barnen två kompisar här på besök. En av tjejerna målade en förunderligt söt rosa räv som jag blev helt kär i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar