torsdag 2 februari 2017

Att tillföra ljus åt februari



Årets första månad har vandrat förbi och februari tar vid. Jag är ledig större delen av veckan, vilket är rätt bra så får tjejerna vara hemma för de är lite snoriga och hostiga. VAB-ruari som februari även kallas bland oss småbarnsföräldrar, brukar ju innehålla rätt mycket av den varan.
Februari har alltid varit min värsta månad, men jag har år för år lärt mig att istället se de bra sakerna med månaden.


Försöker vara ute en liten stund varje dag för att få mig lite ljus. Även om det bara är den lilla stund det tar att vandra runt med minstlillan i sin vagn då hon ska sova. Men annars är jag inne och försöker hålla det ljust och trivsamt.


Böcker tycker jag är väldigt vackert att ha framme, så många som möjligt, men CD-skivor och filmer tycker jag är allt för plastiga och fula för att de ska få synas. I dessa två kistor förvarar vi alla filmer och CD-skivor. Hur toppen som helst. Snygg förvaring och lättåtkomliga. Men ändå inte för lättåtkomliga som tur är då minstlillan är för liten för att kunna lyfta locket. Perfekt. 


I soffan ligger Gordon och tar sig en liten lur, då han inte blir störd av något jobbigt barn eller en Petra med kameran i högsta hugg. Inte är det lätt att vara katt i detta hus.


Läsa böcker hör vintern till. Ja det kan man ju förstås göra året om, men det blir lixom mer tid till det den mörka tiden om året. Blir man dessutom sjuk då och då, är ju bokläsning en förträfflig sak att syssla med då orken tryter.
Nu börjar storebror bli så pass stor att han kan lyssna på sagor ur böcker utan så många bilder. Ja ljudböcker har han förvisso lyssnat på så länge jag kan minnas, men då vi ska läsa högt ur en bok tillsammans har han ändå valt bilderböcker. Vi har nu börjat att läsa ur Ture Sventon. Vilken fröjd. Det var ju hela evigheter sedan jag läste dessa böcker, så kul att återupptäcka. Vissa delar måste vi bara pausa och skratta tillsammans av alla tokigheter.


En liten blomma i vart hörn, det vill jag ha.



Vi bor som i en mörk grop här i Skogshägna, men solen har faktiskt lyckats leta sig in i vårt hem. Jag brukar fota ljusspelet på väggen för att sedan kunna jämföra och upptäcka att de blir större och större ju närmare våren vi går.


Här i vårt kök är det sig likt, just nu rätt så städat till och med. I alla fall inte en bombnedslag, vilket hör till vanligheten. Försöker inreda med ljusa färger. Och blommigt, jag är galen i blommigt så här års.



Nybakat bröd är en uppmuntran för alla sinnen. Fick dessa av min mamma. Varmt nybakat bröd där smöret smälter. Doften som sprider sig i hela köket. Borde kanske bli bättre på att baka bröd här hemma.

Hur gör du för att ljusa upp denna mörka tid på året? Tar gärna emot tips :-D.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar