torsdag 7 maj 2015

Fortfarande rund och gó


"Varje dag som går är en dag närmare dig." Försöker hela tiden säga de orden till mig själv. Det går väl lite si och så med det, men det är ju dumt att deppa ihop.
Ute är himlen ljuvligt blå och solen lyser så fint. Fåglarna sjunger, fjärilarna fladdrar runt på sitt lilla neurotiska sätt (det ser ut som att de inte riktigt kan bestämma sig för vart de ska sitta), de älskade sädesärlorna har kommit åter och går och vippar med sina stjärtfjädrar över gården, storebror cyklar runt, runt, runt, lillan skuttar runt och sjunger och maken pysslar på med lite ditt och datt.

Det är sååå härligt och själv sitter jag där mitt i allt i hop och bara tittar, njuter, men längtar också efter att få tillbaka orken. Att få bli delaktig i allt jobb som behöver göras. Lusten till att göra saker finns, men då det blir så svårt att andas för varje ansträngning, försvinner glädjen i att göra något.
Längtar efter människor, men drar mig oerhört för att åka ner på byn. Vill ju ha en bebis att visa upp, inte en stor rund mage. Som förvisso är rätt så fin, men ja du förstår nog vad jag menar.

Jag har köpt mig tre pocketböcker som jag istället flyr in i. Det är hungerspelstrilogin. Fick dem i måndags och har redan läst den första och en bra bit in i den andra. De har verkligen en magnetiskt kraft i sig dessa böcker och trots att de är väldigt psykologiskt otrevliga är det för mig skönt att få kastas in i en annan värld för ett tag.

Nu tänkte jag göra en fuling och utnyttja situationen lite. Jag tänkte nämligen att jag skulle be er alla fina läsare att lämna en uppmuntrande kommentar! Jag träffar lite nu och då på människor som säger att de läser min blogg och jag blir alltid lika chockad och tacksam förstås. Det är roligt att få ge lite glädje till människor runt omkring med bilder och ord i en blogg. Men nu skulle jag behöva få lite av tillbaka. Känner att inspirationen till bloggandet inte riktigt finns, av i och för sig förklarande skäl.

TACK på förhand :-D!!


11 kommentarer:

  1. Här kommer en uppmuntrande KRAM till Dig från Lina i Jönköping ❤ Håll ut, snart har du bebben i din famn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej Lina!!! Det var inte igår, hoppas allt är bra med dig! Tack för kommentaren, jepp nu är det ju max några dagar bort så det ska gå bra :-D Gissa att jag säkert kommer att önska att man kunde "stoppa tillbaka den" i magen igen när den sedan kommer ut och bara grinar och kräver någonting av mig hela tiden ;-P

      Radera
    2. Det kommer bli fantastiskt! Iaf nästan alla dagar �� stor kram!

      Radera
  2. Snart, snart... magen är snart borta och du får sniffa bäbis... ;) Fina Petra! Roligt att se dig en snabbis på bytardagen! En stor kram/ Madelene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det gjorde mig så glad. Det vore ju så underbart om vi kunde träffas vi fyra brudar snart igen. Var ju en hel evighet sedan. Galet vad tiden snabbt rullar förbi en. KRAM

      Radera
  3. Du gör ssåå rätt i att vila , slöa och läsa böcker... Snart blir det mer arbete och blir det tungt eller less , så finns jag där mormor ... din blogg och bilder är så bra, gillar de mycket / kram från mor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är allt bra tur för mig att jag har dig/er! :-D KRAM

      Radera
    2. Hjärtat blir varmt...

      Radera
  4. Sådana häringa fina kommentarer från facebook måste jag ju bara spara;

    Stina; Hej Petra jag bruka kika in här med jämna mellanrum, tycker om att du har en härlig blogg. Lycka till med lillbäbisen, så mysigt!

    Mona; Jag har gått o längtat efter ett nytt inlägg, ser fram mot nästa nu. Du skriver så fint och så speciellt!

    Miriam; Jag läser alltid dina inlägg och njuter av dina fina bilder och finurliga texter om allt mellan himmel och jord.

    Karin; Du vet ju att jag njuter av dina bilder, och även dina texter med uppmuntran till andra, Kram till dej själv och en liten till Robin. Men hälsa till Siv månnnnga Krammar om ni pratar med henne. Lyckostar som kan börja Kratta här är det mycke snö kvar men den krymper. KRAM TILL BÄBISEN.

    Kristin;Åh, vad mysigt det är att få läsa dina inlägg på bloggen! Att du delar med dig av dina fotografier är ju fantastiskt för oss! Du tar verkligen så vackra kort på stort och smått! 😀

    Annette; Du blandar vardagstankar om barn,familj,tro,förskola,trädgård,glädje,sorg,intressen,natur på ett härligt sätt. Man minns tillbaka hur det var att vara ung och mitt upp i den hektiska småbarnstiden. Det får mig att tacksamt inse att allt har sin tid. Så jag ser med glädje fram emot att som pensionär sitta och läsa din blogg om hur ni hanterar tonårsproblemen med era barn. Keep on writing! Och som bonus får man alla underbara foton.

    Lill; Hej fina Petra
    Alltid lika trevligt att läsa din blogg å se på alla söta bilder du lägger upp
    Önskar dig verkligen lycka till med bebis
    (hoppas för din skull det händer nåt snart......kan nog kännas "jobbigt" att vänta)
    Ser framemot att få komma & titta på den lilla underbara
    Många härliga vårhälsningar & varma kramar till dig fina du
    Håll ut plötsligt händer det.......

    Mona; Ja, visst är Hungerspelen otäcka men ack så spännande! Låter klokt att sitta ner och att skingra tankarna med att läsa.

    En sak jag gillar med din blogg är förutom de fina bilderna att du tar dig tid att reflektera innan du skriver. Dina tankar är värda att dela!

    Hoppas nu att lillkorven vill komma ut i vårvärmen snart!

    Eva; Du skriver så bra Petra! Tänker på er! Gud välsigne hela er familj
    och hoppas ni snart får krama bebisen! 💕

    Åsa; Läser din blogg o njuter! Både av dina kloka o finurliga tankar, och av dina vackra ögonblicksbilder ur livet. Du har en avundsvärd förmåga att se det stora i det lilla. Skönheten i det vardagliga. De små detaljerna jag tror många missar. En förmåga att mitt i allt stanna upp och låta dig fångas o fascineras av en form, en färg eller kontrasternas spel! Snart är väntan över o bebben är här. Ta till vara o njut av dessa vårdagar, av lugnet o glädjen i att kunna sitta o se hela familjen dona på o må bra. Den här våren är speciell, den är Väntans o Bebbens vår.. Stor kram

    Anna-Carin; Kan bara instämma i Åsas kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och lite fler;

      Katja; Att läsa din blogg är som att se en vacker fjäril en tidig vårdag. Man stannar upp, förundras och ler. Tar tillvara på det under man ser. Kram

      Anna; Du vet att jag älskar både dig och det du skriver! Smiley heart
      Puss på'rej från Elaka fastern.

      Hanna; Älsklingspetra! Detta är helt klart min favoritblogg! Dina fina bilder och både roliga, eftertänksamma och ibland smågalna inlägg är som balsam för en ibland lite överansträngd och hemlängtande hjärna som min! Och tänka sig, för ett år sedan var det jag som vaggade fram och längtade efter att få ut den där Judith... Smiley smile

      Petra Marksén Åh Hanna vad det värmer att höra Smiley grin Men så galet att lilla Judith snart fyller ett år, tiden rinner i väg så fort. Hoppas, hoppas vi ses i sommar!! Kraam

      Catrin; Petra ! Din blogg är som en frisk vindpust från Ånäset och barndomens honung (fråga Gustav vad jag menar;) Jag blir alltid så glad av att läsa det du skriver. Tänkvärt, högt och lågt. 💕 Du får mig att vilja köpa ett hus på landet och bli sådär pysslig som du. (Vilket inte kommer ske, eftersom min pysslighetsnivå inte alls spelar i samma liga som din! Men man kan ju drömma Smiley smile
      Hoppas bäbis ämnar titta ut snart och förgylla ert liv med sin närvaro! Kram!
      PS.) Din blogg är den enda bloggen jag läser. Bara en sån sak. DS.)

      Ida; Jag uppskattar din blogg väldigt mycket! även om vi är dåliga på att ses så känns det som om jag får dela lite av din vardag Bra liksom lite sämre dagar, precis som för oss alla

      Madelen; Jag hejar från tårna! !! Kram klart jag läser allt!!!!

      Radera
  5. Jag läser ofta din blogg och är ytterst förtjust i den, det är faktiskt den enda blogg jag skulle kalla att jag "följer"! Är annars ingen vidare bloggläsare alls, men alla dina underbara bilder, fräscha och fyndiga formuleringar, och inspirerande teman gör den verkligen till en fröjd att kolla in!! Och stort grattis till småttingen!!
    Guds välsignelse till er alla!
    //Liv Hermansson

    SvaraRadera