tisdag 17 november 2015

Ljuspunkter


Vårt hus i Skogshägna har den senaste månaden fyllts på med en hel mängd av belysning av olika slag. Det blir en helt annan känsla i ett hem då det finns små ljuspunkter lite här och var. Också att det finns ett val om hur och var man vill att det ska lysa. Mycket ljus, lagom belysning, ljus på en speciellt ställe där man t ex vill sitta och läsa eller bara den där härliga mysbelysningen.
Köket fick en helt ny stämning efter att jag köpt och Robin fixat denna fina lampa som jag skrivit om förut. Det lyser så väldigt fint att det är en fröjd att befinna sig där inne. Den lantliga känslan, som jag vill åt, tog sig ett rejält skutt i rätt riktning. 


I vardagsrummet har denna fina gröna lampa kommit upp. Blev så lycklig då jag hittade den på en loppis i somras.
Lampor, tycker jag, är inte så lätt att hitta när man verkligen vill ha en och inte är de gratis inte. Men de är verkligen något som förgyller ett hem.


En trearmade lampa köpte jag i en "köp- och sälj grupp" på facebook. Snacka om lycka då jag har trånat efter en under en tid. Den ger både en mycket fin mysbelysning och går bra att rikta åt olika håll mot t ex en bok du har i knät.


Kring advent är det inte svårt att skapa många ljuspunkter. Köpte denna fina kyrka här på second hand butiken Fyndet för några veckor sedan och det fick komma fram direkt. En kyrka behöver ju inte förknippas med endast jul utan, tycker jag, kan man ha framme många andra av årets veckor.

Det är som sagt inte så lätt sånt där med belysning och att köpa belysning. Jag är ingen expert på sådant som inredning och ljus, men att våga prova sig fram är ett bra tips. Och som sagt det kan vara väldigt dyrt att köpa lampor. På loppisar går det ofta att hitta fina lampor, men var beredd på att du kanske måste byta sladd och kontakt på dem. (Eller rättare sagt, låt någon kunnig byta sladd och kontakt på dem.) Det kan också vara så att du hittar foten en gång och skärmen på ett helt annat ställe långt senare. Det finns många tips på hur man kan pyssla och fixa till "fula" lampskärmar så det blir fina och helt unika i sitt slag.


Ute är det inte ljust många timmar, särskilt inte då dimman ligger tät eller då regnet vräker ner. Men det är vackert ändå.


Men jag tror nog att jag föredrar att lämna blåsten ute och vandra in i mitt hus i stället. Hoppas du har en mysig tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar