tisdag 6 januari 2015

Årskrönika


Det känns hel konstigt att se på denna bild och tänka att det är första veckan i januari. Men så var det, det fanns nästan inte en flinga snö på marken i början av januari år 2014 och inte en isbit gick att se på havet. Jag biter fast i julen och vill nästan aldrig packa ihop dess mysighet. Till slut kom ändå snön, julen trycks ner i en lådan och jag förundrar detta år igen över hur rent och ljust allt känns i hemmet då julens damm är bortstädat.


Blogg februari fylls med tulpaner, frost, snölandskap, bakning, inredning och tankar. Jag börja drömma om vår och blomplantering och min käre make och jag tar nu i tu med storebrors egna rum. (Vilket kommer att visa sig tar en hel evighet innan det blir klart). Något nytt på bloggen är en flik som heter "Petra stil". Liiiite pinsamt att ta kort på sig själv i olika klädstasser, men det är ju så kul så jag får ta att det blir lite pinsamt.


I och med att renoveringen av storebrors rum tar vid får jag för mig att äntligen tapetsera i skafferiet. Efter veckor av kaos i köket står äntligen vårt kära "kliva in i" skafferi klart.
Vårtecknen börjar visa sig. Njuter av all kravlös tid som mars ändå ger med picknick på ett fårskinn i snön och allt det fantastiska utelivet ger. 


Börjar april månad med att dela med mig av bilder från min och Robins alldeles egna helg. Så skönt att bra få rå om varandra för en helg i underbara vinterlandskap. Annars är det våren som hägrar här i Skogshägna. Vi hälsar på lammungar, planterar vårlökar, plockar tussilago och får äntligen börja att hänga tvätt utomhus. Berättar om min livsstils lycka att få jobba halvtid, tänk vilken förmån.


Den första helgen i maj spenderar jag och barnen hos min bror i Göteborg. Fantastiskt att få en liten försmak av sommaren. Dock blir inte riktigt semestertrippen så bra som vi har tänkt då lillan drabbas av kräkningar som inte vill ge med sig. Men vi hade bra dagar ändå.
Här hemma knackar sommaren på och vi njuter av uteliv, målar våra tånaglar och går barfota i grönt gräs. Till årets maskerad klär vi ut oss i Pettson och Findus tema.


Sommarmånaden juni visar sin verkliga sida med sol värme ömsom kallt, regnigt, blåsigt och faktiskt lite snö (!). Månaden börjar med hjärteknip och jag kastas mellan död och liv. Jag bakar några hjärteformspajer och skickar till några nära vänner som har det svårt.
Vi gräver byter ut all jord ur växthuset, känner rabarberglädje och åker på en liten semestertripp i änglamarkerna.


I juli känner jag noll lust till att sitta framför datorn, kikar in lite nu och då här på bloggen med lite sommarbilder men befinner mig annars utomhus vid en sjö eller vid have. Trots det vackra vädret kommer ändå dysterheten över mig och livet känns som att gå omkring med en tvättkorg på huvudet.
Månaden avslutats på det bästa sätt, en underbar släktträff. Tacksamhet.


Augusti börjar med bröllop och fest. Jag och barnen besöker en helt fantastisk trädgård, vilket sätter små frön i min egen trädgårdslängtan. Vi firar en älskad 60-åring, plockar bär och köper ett stort fint efterlängtat skåp till köket.


Gör några tappra försök i att fortsätta bloggarandan, men i september ger jag upp och tar en bloggpaus.


Härliga höst! Börjar att blogga lite smått, meen känner ännu ingen större glädje i det.


I november firar vi vår lillasyster som nu blivit hela tre år. Jullängtan drabbar tag i mig och jag börjar så smått att pynta trots att det är ett bra tag kvar. Storebrors egna rum är nu äntligen klart!


I december kommer förklaringen till bloggdippen. Jag är gravid! Hela hösten har bestått av illamående, trötthet och jag är näst intill deprimerad. Nu äntligen dämpar sig illamåendet och livet känns mycket roligare. Hemmet julpyntas och förbereds på att för första gången sedan vi flyttat in här få fira hela julhelgen i.



Så roligt det är blogga! Det ger en stor visshet då man blickar tillbaka på året som gått att man faktiskt har det riktigt bra.
Tack alla fina läsare som tittar in lite nu och då för detta år. Ser fram emot ett år med mammaledighet, mängder av barnskrik och en hel hög av blogginlägg. (Känner på mig att det lär komma lite fler då jag kommer att vistas mer mellan hemmets fyra väggar.)
Jag hoppas att jag fått ge dig något under detta år med min blogg och hoppas på att du kommer att fortsätta att kika in!

Till sist. FÖRLÅT till alla er som skickade mail med kommentarer om min blogg. Jag lovade en liten överraskning som jag aldrig fick iväg. Vilket berodde på att jag just efter jag skulle ta i tu med den lilla lilla grejen så tappade jag all lust till allt. Hoppas på förlåtelse!
TACK för alla mail och jag hoppas på att få i väg "överraskningen" då jag får ork.

KRAM / Petra


1 kommentar:

  1. Åh så roligt att läsa din årskrönika och se alla fantastiska bilder! =)

    SvaraRadera