tisdag 28 september 2021

Ut å kut

 

Förutom mina vanliga hjärnspöken så har jag fått fler och fler besök av diverse magproblem. Fick en dag i somras åka och göra en röntgen av min njure och den visade på en nästan centimeterstor sten som där ligger och skaver. Jag har så ofta ont i kring där stenen sitter och blir väldigt passiv då vila gör att smärtan lättar, rörelse leder istället till att smärtan eskalerar. På senaste tiden har jag också börjat få mer och mer ont i hela magen. Något som jag i och för sig är rätt van vid då min så kallade IBS mage i hela mitt liv strulat. Nu börjar det dock kännas ohållbart. Vill inte ha det så här något mer. Det har bildats en negativ spiral av stenvärk som leder till mycket vila, som i sin tur leder till ont i andra delar av magen, som leder till ännu mer vila... Ja du förstår. 

Morgonen är den stund av dygnet som jag har minst ont i magen. Har nu börjat att få mig själv att inse att jag bara måste ut och röra mig. Motion tror jag kommer att leda till att min mage kommer att börja må mycket bättre. Redan efter dag två ser jag en förbättring. Gick förs ut för att kolla efter en lämplig väg för mig att springa eller gå med raska steg. Tror mig ha funnit en riktigt bra runda bestående av traktorvägar, ett kalhygge och grusväg. Det bästa är att hela första halvan kan jag ha heeelt för mig själv. Jag och naturen, 







Den sista gamla lilla lekstugan med detta otroligt fina handtag finns också längst vägen. Hoppas, hoppas, hoppas jag lyckas fortsätta med denna företeelse. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar