söndag 28 juli 2013

Betongkurs



I veckan har jag varit på en superkul kurs i betong. Det finns ingen hejd på vad man kan göra med betong. Det luriga är att man inte riktigt kan veta hur resultatet kommer att bli förrän betongen torkat några dagar efteråt. Allt jobb man lagt ner på sin kruka eller vad man nu försöker sig på att göra kan antingen bli ett totalt fiasko, vackrare än vad man någonsin kunde anat eller ja så blir det något där emellan. Det är lixom en del av det finurliga med det hela. Det är nästan som julafton då man, efter några dagars väntan, bänder loss sina mästerverk från dess form och får skåda hur det blev. Besvikelse eller lycka? Ja det är riktigt spännande att få se vad man kommer att känna.

Har ännu bara hunnit fota tre av de färdiga resultaten, två krukor jag gjort och en vas som min syster har gjort. Jag ska kila över till min faster Ulrike, som höll i kursen, någon dag och se i fall jag kan fota lite av hennes vackra verk.
Att gjuta i betong är verkligen något jag skulle vilja göra minst en gång till.


3 kommentarer: