tisdag 16 juli 2013

Knappar



Då jag var liten hade min farmor en väska full av gamla knappar hemma hos sig. Jag älskade att sitta och titta på alla olika knappar eller så tog man näven full och lät dem sakta glida mellan fingrarna och åter ner i väskan.

Jag har så långe jag kan minnas alltid tyckt om knappar. Det fanns en tygbutik här i byn för rätt många år sedan. Jag följde gärna med min mor dit, tittade på alla fina tyger, men fram för allt för att få gå ner till ett av hörnen i butiken där knapparna fanns. Där fanns en ställning ful med plaströr. Längst fram på alla rör satt det en knapp och i rören fanns det knappar som var lika den. Där kunde jag stå ett bra tag och titta och röra.

Knappar är ju fantastiska egentligen. En kofta kan ju bli arton gånger snyggare om det sitter en snygg eller snygga knappar på den. En knapp kan göra allt för det totala intrycket.

Knappar är inte alltid så billigt. Det kan finnas helt ohyggligt dyra knappar. På vissa, inte alla, second hand butiker finns det knappar att köpa billigt. Tycker man att det skulle vara lite äckligt att köpa begagnade knappar, att de känns smutsiga, är det bara att lägga dem i en tvättpåse och slänga in den i tvätten.



7 kommentarer:

  1. Åh, det där känns igen! Både att sitta och pillra och plocka i oändlighet med knapparna i mammas knappburk, och att stå i hörnet på tygaffären i Ånäset och titta på alla olika knappar...
    Fantisera om vad de har hört till för plagg/möbel/sak, eller vad de kanske skulle bli till. :)

    Fina bilder, som vanligt! Älskar dina små "fönster in i vardagen" som dina texter och bilder ger, både när det är glada saker och allvarligare funderingar.. Det är värdefullt!

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lissis bod, ja det var en underbar butik. (Vet i och för sig inte hur butiksnamnet stavades, minns bara att hur det lät ;P)

      Tack fina vän! Det värmer att höra :D

      Radera
  2. Knappar är bekant både som leksaker men även använbara som poletter i spel som maxiyatzy där man kan spara slag och då är varje knapp ett sparat slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns många användningsområden för knappar, inte pjåkigt det.

      Radera
  3. Det här är minnen för mig. Jag och min syster lekte med en stor oval träask som innehöll knappar i olika former och färger. Asken tillhörde min mormor och hon brukade alltid le stort när vi lekte knappaffär.

    När mormor gick bort så ärvde min syster asken och nu bor den hos mina föräldrar. Tack för att du la upp bilden.

    /Andrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad det verkar finnas många minnen just kring knappar, kul!

      Radera
  4. Oooh, nostalgi! Mors knappar!
    Vi är många som känner igen oss. :)
    Instämmer, för övrigt, helt i Elinas uppskattande ord om din blogg.
    Fortsätt blogga, vännen!
    E f

    SvaraRadera