torsdag 6 juli 2017

Ut på en tripp


Denna sommar har vi inga långa semesterresor inbokade. Både jag och Robin känner att vi helst bara vill vara hemma och göra lite småutflykter då och då. Men en vecka i Robins föräldrars sommarstuga, det vill vi gärna boka in, vilket vi också gjort.
Vi hade bestämt oss för att inte åka på Lappis i år av olika orsaker. Men nu då Robin är borta över helgen,  några av mina bästa vänner är på Lappis och jag ska vara hemma själv med barnen... Nej jag bestämde mig helt raskt för att dra till Lappis ändå, fast bara två dagar. Och bo i tält (!), själv med tre barn... Oj, nej vad har jag nu hittat på?!?
Det kan ju gå hur tokigt och likt som helst. Eller galant. Ja, jag lär ju märka. Väskorna är i alla fall packade, bilen packad, typ klart. Det är bara lite småjocks kvar att stoppa in. I morgon drar vi.


Min syster ska vara hus och kattvakt då vi är borta. Jag känner alltid innan vi ska åka någonstans hur mycket jag vill bort från vår stökiga lya. Hur less jag är på alltihop. Men samtidigt blir jag lite sentimental mellan varven. Nu när just rosenbusken börjat att blomma, tänk den har säkert hunnit blomma ut innan vi kommit hem och syrenen den med. Allt går ju så fort.
Plockade in en liten vit bukett med syren, rosor och hundkex. Vilken doftexplosion det blev i köket.


Så vackert med olika vita blommor och gröna blad.



 Förlåt mig för ordvalet, men jag hatar dagen innan man ska åka någonstans en lite längre tid. Jag blir galen på allt som jag vill/måste göra. Många gånger hamnar jag i något litet hörn snyftandes och förmår mig inte till någonting. Men till slut så går det ändå på något konstigt sätt.


Robin ska som sagt vara borta i några dagar och efter att han farit blev jag, som vanligt, så ledsen och rådlös. För att samla tankarna gjorde jag mig lite te, plockade en bukett med kanske årets sista liljekonvaljer och satte mig ute i solen och drack mitt te, åt min choklad och luktade på den goda blomsterdoften.


Gjorde upp en lista på vad jag behövde göra och i vilken ordning. Sedan satte jag igår och nu är jag klar. Hoppas allt är med nu.. 


Huset är något så när städat i alla fall. Vill absolut inte komma hem till ett bombnedslag efter en semestertripp. Nej huset ska vara städat och disken diskad. Tja, det blev väl nästan så denna gång. 







Jag undrar över hur mina odlingar kommer att se ut då jag kommer hem. De brukar ha växt en hel del på en veckas tid.








Jag tänker alltid att jag ska läsa så mycket då jag åker bort. Brukar nästan inte hinna läsa någonting alls nu mer av förklarliga skäl, mina små barn. 


Men har nu kommit in i en liten bokläsarfas och har faktiskt redan läst ut en och är långt inne i min andra, så jag finner hopp om att jag får tid att läsa mycket. Har plockat ut tre böcker ur bokhyllan. Hoppas på att få läsa någon av dem i alla fall. De ligger i en liten hög och väntar. Någon av dem har jag läst förut och någon inte.
Denis Mukwege, en levnadsberättelse.
Stolthet och fördom.
Barnmorskan i East End.

Får se vilken det blir, eller vilka.

Hoppas du får en bra sommar framöver. Återkommer hit på bloggen igen efter vår lilla semestertripp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar