söndag 14 oktober 2018

Sex och urinvägsinfektion



Tranbär. Inte ett bär som jag egentligen är så där jätteförtjust i, men jag inbillar mig att det är ett väldigt nyttigt bär. Jag brukar ha en burk i frysen med ett gäng med tranbär att äta lite nu och då. Särskilt de gånger urinvägsinfektionen drabbar mig. Det sägs att tranbär ska vara bra mot det. Att tranbärets surhet ska göra att bakterien inte ska trivas utan motas ut.

Om du är en läsare som är känslig för att läsa om intimitet kan du sluta läsa nu.

Jag tänker skriva lite om urinvägsinfektion, eller UVI som man kan förkorta det. Tänk så mycket förtret detta elände kan skapa. Man mår uselt i hela kroppen och det går lixom inte att riktigt slappna av.
Det jag tänker skriva om nu är något som jag önskar att fler kvinnor skulle få veta om. Jag fick veta det först i vuxen ålder och tänk vad mycket lättare det hade varit om jag fått den informationen tidigare. En väldigt enkel sak som skulle göra att många kvinnor skulle slippa drabbas av UVI. Det skulle i alla fall ta bort en av orsakerna till att man skulle drabbas.

Efter att du har haft sex, gå och kissa.

Ja så enkelt kan det vara.
Nu kan man ju få UVI av andra orsaker, men detta har hjälpt mig att slippa eländet många gånger. Jag blev helt paff när jag hörde om det första gången och såg sambandet. Sex kan ge urinvägsinfektion. Och att det dessutom är något som många andra kvinnor har samma problem med.

Jag är uppväxt i en kristen familj och har nästan bara haft kompisar inom kyrkan. Nu kan det ju vara skillnad idag, men när jag var i tonåren pratades det aldrig om sex. Jo att det var något som hörde till äktenskapet och något som man skulle vänta med tills den dagen man var gift. Tycka vad man vill om det, men detta ledde till att det aldrig blev naturligt för oss i ungdomsskaran att prata om sex, inte ens efter att vi till stor del var gifta hela bunten.
När det aldrig talades om sex och relationer på ett enkelt och naturligt sätt, så kändes det för som att sex och synd var synonymer. Även om jag vet att det inte är så, finns ändå den känslan kvar lite inom mig.

Därför har jag inte lärt mig den enkla sak som att gå och kissa efter att man har haft sex kan leda till att jag slipper få urinvägsinfektion. Jag vill ge dig ett stort tack du som berättade det för mig, det har underlättat livet enormt för mig.