söndag 7 juni 2020

Junisommar


Alla dagar liksom flyger fram, precis som de alltid gör i maj, juni och juli. Jag älskar tiden just nu så enorma mängder så att det gör ont. Det blir så mycket att det slår över och jag istället börjar må dåligt och krampaktigt håller fast vid allt som finns nu och får panik över hur det rinner mellan mina fingrar. Tiden går inte att hålla fast hur hårt man än försöker hålla tag i den. Jag vet att jag förut försökt beskriva den känslan här på bloggen, vilket inte är så lätt att beskriva. Har du känt något liknande någon gång?


I början av veckan var min trettiosjuårsdag. Jag trodde inte jag skulle bli firad all denna då då jag redan blivit så ordentligt firad på "morsdagmorsdagen". Slängde i alla fall ihop en liten rabarberpaj av våra egna små söta rabarber i fall att en mor och far kanske skulle dyka upp.


Och tänk, det gjorde de, dessutom mina grannar och min allra första barndomsvän Lorenz (vilket jag träffar påtok för sällan nu för tiden för att det ska vara nyttigt). Så trivsamt.


Sedan rullade veckan på. Jobb vissa dagar, arbete i trädgården andra och där emellan en dag i en mörklagt rum med i hållande migrän. Tulpanlökarna som jag och minstlillan satte i höstas har nu slagit ut på det mest bedårande vis. Så vackra att vi planerar att öka ut rabatten och sätta många fler att njuta av nästa sommar.





Vid åkerkanten blommar det för fullt av åkerbärsblommor.



Häggen står i full blom och är i sådan fullständig skönhet.


Vid åkerns kant hittade jag också dessa söta.


Några köpta plantor har jag skaffat mig för att fylla ut bland mina egenodlade. Min lavendel i rabatten har tråkigt nog inte överlevt vinterns eländiga is, så jag tänker sätta denna i rabatten efter att sommaren tagit slut.




En viva fick också följa med mig hem. Jag är helt tokig i Vivor, så fina.


En ensam liten kungsängslilja står i sin fina skrud under körsbärsträdet.


Längtar tills alla mina pelargoner kommer att gå i blom. Försöker nu bara hitta två Bornholm pelargoner att ha i köksfönstret. Har tyvärr ej lyckats med detta ännu.


Fina, fina älskade hundkex.


Frun i Skogshägna har helt slagit slint i galenskap. Fick så väldigt svårt för att slänga något av mina odlade tomatplantor så jag råkade liksom behålla allihop. Busktomater och frilandstomater hela bunten. Har under veckan satt alla plantor i större krukor och ställt de alla vid solplanket.



Min svågers sötnos till dotter bjöd på sexårskalas som vi gladeligen deltog vid. Det blev lite regnigt stundtals, men luften var varm och regnkläder var medtagna så det gick bra ändå.






Hon firades vid hennes pappas sommarstuga vilket ligger så vackert. Jag tog mig en liten promenad kringom för att få insupa det vackra sommarlandet.






Det var delar av min första vecka av juni månad. Nu tar jag ett försiktigt kliv in i nästa vecka. Hoppas att du får en jättefin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar