fredag 28 november 2014

Pepparkaksbagarna


 I den tidiga morgontimman (vi kan ju i alla fall låtsas att det var tidigt, för det kan jag förtälja var absolut inte fallet) knackade två små pepparkakor på sin mormors dörr. Där vankades det nämligen det årliga pepparkaksbaket.

Vilket bak. Det kavlades och stansades alla möjliga sorters pepparkakor. Den underbara doften av julbak spred sig ut över hela huset. Jag och min mor brukar förvara våra pepparkaksformar tillsammans och det har blivit en hel hög av olika sorters julmotiv. Vad sägs om julubåten, julglasstruten, jultrucken osv..

Själv brukade jag ge en stor burk till min farmor och farfar varje år med egenbakade pepparkakor i julklapp. Så här i efterhand brukar jag tänka på att jag inte vet om jag själv skulle vilja ha en stor burk av ett barns hemmagjorda några veckor gamla pepparkakor.. Men jag var helnöjd över dem och så glad över att få ge en egen klapp.
Hoppas inte att de plågade i sig hela burkens innehåll. Men då min farmor var en person som absolut inte slängde något i första taget finns nog tyvärr den risken..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar