måndag 3 april 2017

"April, april"


"April, april", sa vädret. Vår trodde vi allt att vi började att få, men sicken fel gissning, det blev vinter igen. Första april formligen vräkte det ner en hel massa snö. Blev förvånad över mig själv över att jag inte på något sätt blev ledsen över denna snö.
Tvärt om jag välkomnade den, den hör ju som denna årstid till. På något sätt är jag inte så väderkänslig, om jag alltid har varit så vet jag inte. Kan hända att jag bara blivit så. Den mest soliga vackra dag kan jag vara totalt nere i mörker. Den gråaste, mulnaste dag kan det vara fullt solsken i mitt inre. Eller helt tvärt om förallan del.


Det blir mycket ägg nu, men de är ju bara så grymt snygga grannens ägg. Och fjädrarna de med. Måste nog ta och kliva i väg någon dag och fota hönorna i sin egen hög person också.


Årets påskägg är nu under bearbetning. Storebror, som alltid tar detta under djupt allvar, kan sitta länge, länge med sina målningar. Stora lillasyster satt faktiskt rätt länge hon med. Fina blir de.


Minstlillan fick kladda bäst hon ville på ett papper. Helt plötsligt hade hon fått en enormt stor rödmålad mun, vet inte riktigt hur det gick till. Kanske skulle hon testa om färgen smakade gott.


Stora lillasyster har gjort jättefina egna pappersägg på Kyrkis här om veckan. 





 Nu börjar dessa dagar med mellis vid ladugården. Som vi har längtat. Det är grannes ladugård, men vi utnyttjar fräckt denna plats varteviga år. Här smälter snön snabbt och den kalla blåsten från åkern slipper man och kan istället sitta och njuta av den sköna varma solen.


Varm choklad och varm svartvinbärssaft, finns det något bättre? Mums så gott!


En annan som är så galet glad över att våren närmar sig är denna svarta skönhet. Jo visst ligger han gärna fortfarande långa sköna timmar i våningssängen inomhus och sover, men utetimmarna ökar för var dag.

Hoppas ni har en bra start på april! Alla dessa dagar som nu ligger framför, tänk så härligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar