måndag 17 april 2017

Påskhelg


Påskhelgen firade vi hos Robins föräldrar. Här är härlig vårvinter. Jag skulle egentligen ha jobbat hela helgen, men bältrosen satte stopp för det. Jag har stora delar av helgen legat och vilat eller sovit. Har försökt att mata bort det dåliga samvetet över att nästan inte hjälpa till med någonting, det har väl gott si så där, men det var verkligen en välsignelse att få tid till vila. Jag har känt mig rätt knäckt. Svärmor och svärfar har skött all markservice med bravur och barnen lekte tack och lov större delen av tiden hur bra som helst.



Koka kaffe ute vid elden är bland det bästa och godaste jag vet. Att sedan bara sitta vid elden och titta in i den, dricka kaffe och bara prata en massa det är livet det.


Mat lagat på muurikka är allt något speciellt. Det är som en särskild magisk krydda som blandas i som gör att det blir så mycket godare än om man äter samma mat inne stekt på en spis. 


Det var en helt underbar skare som gjorde att det gick att röra sig fritt över hela gården och skogen, även för oss vuxna.


Svärfars har en sådan otroligt söt hund som jag bara ville fånga på några bilder. Här busar han och Elias i skogen nedanför huset. 


 Ja ni ser ju, så söt!


Man blir väldigt trött efter att ha varit ute i friska luften i flera timmar.


Några bilder från svärfars påskfina hem.


En hel lång radda av underbart fulfina påskkycklingar. Den här närmast har min man gjort då han var liten. Känner på mig att jag också kommer att ha svårt att slänga påskpyntet som barnen pysslat med. Tycker att det är riktigt fint när de står så här samlade tillsammans. 


Svärmor har köpt sina ägg av en vän som har egna hönor. Så vackra ägg i urtjusiga färger och former. Tänk vilken lycka att öppna sitt affärsköpta äggpaket och mötas av denna vackra syn istället för det kritvita.


Helgen innefattade också det obligatoriska melodikrysset. Hade aldrig löst det själv denna gång kan jag medge, kunde nästan inte svaret på en enda fråga, men tillsammans så löste vi det. Men det är ju så ett melodikryss ska vara, något man löser tillsammans. Att få diskutera och med hjälp av varandra lirka fram de rätta svaren. 


På påskaftonen fick barnen gå på påskäggsjakt. Detta år innebar den ett gäng klurigheter de var tvungen att klara för att få sina ledtrådar till vart äggen hölls gömda.
Jag tyckte alltid så mycket om dessa äggjakter när jag var liten. När mamma och pappa inte ville/orkade fortsätta, tog jag över stafettpinnen och ordnade åt mina småsyskon. 

En vilsam helg lämnar jag nu bakom mig och går in en skön (hoppas jag) ledig hemma vecka för hela familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar