torsdag 2 augusti 2018

Astrids värld, en fantastisk värld


Vi är alldeles nyss hemkomna efter en lång bilsemester med hela lilla familjen. Det var några år sedan vi åkte på en längre resa tillsammans, så det kändes lite nervös. Tack och lov gick allt över förväntan.
Tänkte börja med att visa lite bilder från ett ställe som jag längtat efter att besöka i många år. Astrid Lindgrens värld. Jag har sedan jag var väldigt liten älskat Astrid Lindgrens sagor och hennes underbara berättarröst. Filmatiseringarna ser jag fortfarande lite nu och då. Böckerna blir jag heller aldrig less på att läsa.
Barnen var lite tveksamma på vad de skulle förvänta sig av denna plats. Jag har försökt massvis med gånger att överföra mina känslor för Astrids sagor, men jag har inte lyckats så bra. Men efter att de varit här är de fast. Så galet roligt ställe. Både för barn och vuxna.


Minstlillan var helt klart mest lyrisk över att få se och träffa Pippi. Vi tog en bild på henne med Pippi och hon såg så otroligt stolt ut på bilden. Vilken lycka. Pippis hus var ett väldigt roligt hus att vandra runt i.



Vi besökte Astrid Lindgrens värld i två dagar. För att hinna med allt som erbjuds måste man vara där i minst två. Alla ställen man vill se och ta del av. Alla teatrar som man vill uppleva.


Rasmus på luffen bjöd på en medryckande sångstund.


Stor får känna sig liten och klättra på enorma möbler och krypa in i råtthål i väggen hos Bertil och Nils Karlsson Pyssling.



Fantastisk uppvisning och sång hos Ronja rövardotter.




Emil i Lönneberga.



Jag blev helt betagen av det vackra huset i Lönneberga. Ett torp liknande detta önskar jag mig.





Ett annat hus det lixom gnistrade i mina ögon då jag klev in i det var hemma hos tant Berg på Bråkmakargatan. Allt med huset var fantastiskt.



Jag tror att Bröderna Lejonhjärta var det som toppade högst för oss. Så bra allting.




Minstlillan älskade, förutom Pippi, alla små hus och sm gator som man kunde vandra i och igenom. Hon skulle in i alla och leka och undersöka. Jag förstår henne. Men det var lite jobbigt för oss andra som ville vidare.



På vägen hem från Astrid Lindgrens Värld stannade vi till i det "riktiga" Bullerbyn. Bullerbyn är min absoluta favorit av alla Astrids sagor. Det kändes häftigt att få vandra på den mark där filmerna spelades in. Lite fånigt kanske, men det står jag får.



Vi åkte förbi Lönneberga också, men dit kunde man inte komma efter ett vist klockslag, mins inte riktigt när. Det är människor som bor där så jag förstår absolut att de inte vill ha folk rännande på gården titt som tätt.


Vi hade som sagt två riktigt bra dagar på detta ställe. Hoppas att du också kan besöka det någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar