tisdag 28 augusti 2018

Gula skatter



Dagen idag har jag inte gjort mycket annat än att sitta i soffan med en sovande liten kattunge kring halsen, på bröstet eller på magen, samtidigt som jag tittat på Gilmore girls och stickat på min islandströja. Är så trött i tankarna och har inte orkat mer än det. Katten har så mycket närhetsbehov och det känns skönt att få bara sitta där man sitter med honom i famnen och lixom skylla på det.


Under gårdagen han jag med desto mer. Jag och minstillan vandrade ut en liten sväng i skogen för att leta efter kantareller. Min mamma har försökt att lära mig vart man ska titta efter kantareller, men jag är fortfarande ingen duktig svampfinnare. Kan nästan trampa på de vackra fina gula utan att se dem.



Några små gulingar hittade vi i alla fall.


Det är en sådan rolig tid nu då det finns så många skatter ute i naturen att plocka på sig. Det gäller bara att få tid till att hinna med att plocka allt man vill plocka. Känner mig väldigt besviken över att jag inte han plocka mer hallon än det jag plockade. Jag vet inte, men tog hallonsäsongen fortare slut i år? Jag han nästan inte med alls att plocka några.
Hoppas istället på att få tid till att plocka mycket lingon i år. Kokade igår sylt av det sista lingonen som vi hade i frysen. Måste ta mig ut i skogen och fylla på. Lingon är också en sådant härligt bär att plocka. Luften är ren och klar och nästan alla mygg har lagt av.



Har ingen bra sylttratt, men denna tratt som jag inte riktigt vet vad den är till egentligen funkar faktiskt riktigt bra.




 Till sista strök jag gardiner och satte upp i köket. Borde också torka fönsterna. Så galet mycket fläckar flugorna gör under sommaren. Meen nej det får bli en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar