måndag 20 augusti 2018

Augusti


Sommaren lever kvar, sensommaren. Vi är nu inne på sommarlovets sista vecka. På torsdag börjar storbarnen skolan och nästa vecka börjar minstlillan förskolan. Jag lever lite "var annandags" liv. Upp ena dagen och ner nästa. Är i alla fall glad för varje dag som är upp.


Barnen känner en blandning av upprymdhet och sorg att sommarlovet snart är slut och skolan åter ska ta vid. Vi har, för att de sista av dagarna ska kännas lite speciella, rört runt hela huset och flyttat om en hel del. Lekrummet nere, som också hyste Robins garderob har nu blivit storebror rum. Storebrors rum har nu blivit lillasysters. Lillasysters rum har fått bli minstlillans och i minstlillans hörna står nu min garderob. Där förut min garderob stod, står nu Robins. Vilket stök och bök. MEN väldigt bra också, nu när alla byter rum måste man ju också rensa en hel del vilket är väldigt skönt när det är gjort. Återkommer med bilder en annan dag.


Jag kämpar på med mina stickningar. Dessa sockor har gjort mig lite smått galen. Inser hur vansinnigt dålig jag är på att sticka flerfärgsstickning och jag har rivit upp och stickat om nu flera gånger, men känner mig fortfarande inte nöjd. Men det blir väl som det blir. Fina på bild är de i alla fall.





Det är kuligt i luften, men solen värmer skönt. Barfota med kofta är bland det bästa. Tycker om att få klä mig mer i sköna koftor och klänningar med ärm. På gården har dessa små gula solar tagit över helt och hållet. Minstlillan plockade sig en liten bukett som hon sedan ställde vid lekstugan.



Det var länge sedan jag vandrade runt på åkern. Tycker om att vandra där.


Minstlillan ville också följa mig ner dit, men hon tyckte gräset kliade förfärligt hemskt mot de bara benen och ville genast att vi skulle gå hem till gården igen.



Sensommaren är ju skördetidens tid. Härom dagen fick vi plocka äpplen hos en kompis. Så fina och goda äpplen. Hans äppleträd var proppfulla av äpplen och grenarna hängde tungt mot marken. Vilket galet äppelår det är i år.



Får se vad jag ska göra av alla äpplena. Äppelmos har vi redan kvar sen i fjol... Paj ska det bli i alla fall, sedan får vi väl se vad det blir.


Min älskade granne kom förbi med en hel massa svarta vinbär. Tuuusen tack för det! Hoppas på att få ork och lust till att koka saft i morgon. Finns inget godare än svartvinbärssaft tycker jag.


Det är min och Robins bröllopsdag idag. 13 år har vi varit gifta. Vilken glädje jag känner över Robin, finns ingen som är som han och ingen som jag älskar lika högt. Jag köpte oss en liten blomsterbukett med små söta orangea rosor och några gröna kvistar. När Robin kom hem från jobbet hade han med sig en bukett mer rosa vackra rosor till mig. Så fint de passade ihop en en stor vacker bukett, som att de var tänka att vara tillsammans.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar