torsdag 21 augusti 2014

Möblerat om lite


 Det är så roligt att få möblera om, byta gardiner och att äntligen få det där skåpet man så länge suktat efter. Egentligen är det ett vitrinskåp jag letat efter, ett stort vitt med glasdörrar som man kan ställa in fint porslin som går att beundra. Meen då jag såg detta skåp glömde jag allt vad glasdörrar heter. Detta var skåpet jag ville ha. Tyvärr fanns det på en antikbod här i byn och var helt rysligt dyrt, det var helt enkelt bara att glömma.

..Tills igår. Upptäckte att de reade ut allt i hela boden på halva priset, så vi slog till :-D Skåpet var fortfarande inte gratis, men jag lyckades ändå övertala min käre make att vi skulle köpa det.


En annan sak vi gjort i köket var att ta bort ett hörnskåp. Ett mycket fint hörnskåp, men jag har alltid tyckt att det har sett lite malplacerat ut där det stod. Om det hade varit en halvmeter högre hade det passat mycket bättre.
Nu hänger där istället en stringhylla. Förut hängde den i hallen, men den passade mycket bättre här i köket där den fick synas lite mer.


Bredvid stringhyllan hänger en fin tavla av Carl Larsson (älskar hans målningar). Tycker att flickan på bilden är så lik min lilla tjej. Tyvärr är det bara en affisch, men den duger bra ändå.


Är lite smågalen i saftkannor. Kan aldrig få nog av dem. Nu fick de komma fram från att ha stått in tryckta i ett skåp.


Plockade in lite blommor från trädgården. Blommor gör mig så glad.


 Mina fönster i köket att "fint" prydda av små handavtryck. Det var lite svårt att fota, men de är där i alla fall. Jag hade precis putsat klart alla fönster i köket i våras så barnen fick för sig att de skulle smälla en insekt med händerna på fönstret. Gaah! Sedan dess har jag inte orkat ta itu med handavtrycken utan låtit dem vara..


 Visst ser det nästan precis ut som vårt hus? Min svärmor hittade den åt mig på en second hand butik och jag föll pladask för den. Nu pryder den så fint vårt kök.


 Hur mycket jag än älskar de vita gardinerna med vita spetsar som prytt vårt kök hela sommaren har de nu fått ge vika för dessa blårandiga. De skapar en sådan fin övergång mellan det mörka blåa skåpet till de vita ljusa tapeterna.

....Men hörskåpet då, vad hände med det? Jo det fick en ny plats i barnens lekrum. Oj vad det passade mycket bättre därinne. Det är numera fyllt med barnens pennor, kritor, penslar, målargrejer, pärlor, pyssel och papper.


Att få möblera om är så ruggit roligt! Jag kan lätt bli lite leds på mitt hem och börjar längta efter att få köpa nytt. Meen om man flyttar runt sina grejer känns det faktiskt som nya utan att man behövt köpa nytt. Sakerna får nytt liv igen.

3 kommentarer:

  1. Fint. Blev bra!

    Du, var är förresten nyköpet? Trodde den skulle få främsta plats, typ mitt på stringhyllan ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taack!!

      Haha, nej den har inte fått någon plats i mitt hem ännu, men det var ju en superbra idé :-)

      Radera
    2. ..för visst var det krukfågeln du (Frida,Helena eller Simon kanske?) menade??

      Radera