torsdag 19 februari 2015

Jag tror minsann att jag är en älg

Vaknade tidigt en morgon av att väckarklockan skrek (enligt min känsla i alla fall) åt mig att kliva upp. Dax att kliva upp och göra sig i ordning för att åka till jobbet. Då jag kom ner i köket såg jag genom köksfönstret en stor älg komma pulsande i snön över åkern. Det såg tungt ut och varje steg den tog sjönk långt ner genom snön. Fastnade en lång stund med blicken på denna älg. Tänk att varje dag måsta ta sig fram genom denna snö för att komma till sina mål.

Idag kom jag att tänka på denna älg då jag pulsade fram i snön med barnen i släptåg på vår lilla utflykt. En utflykt som barnen längtat så mycket efter, men jag inte riktigt orkat med. Mina barn behöver egentligen inte mycket. De vill bara göra något annat ibland än att "bara" vara hemma (vilket de också förstås är väldigt tillfreds med där emellan) eller att jag hittar på något pyssel eller annat kreativt med dem.
Vilket jag kan förstå. Det kan lätt så träligt att bara befinna sig i sitt eget hem eller ute på sin egen snöiga gård.

Men jag har just nu inte mycket lust och ork till saker. Jag är så irriterad på mig själv att jag just nu är så negativ till det mesta. Vill göra saker, träffa vänner, åka på utflykter, fota nya vyer. MEN direkt jag börjar tänka på vad jag ska göra eller vem jag ska ringa för att då eventuellt hälsa på eller bjuda hit. Då ser jag plötsligt bara alla problem som eventuellt kan dyka upp...

Den där känslan i att likt en älg pulsa fram i djup snö. Att för att ta sig dit, måsta kämpa med sig själv att vilja och orka ta nästa steg. Så känner jag mig just nu. Inget jag på något sätt känner mig stolt över, eller egentligen har någon anledning att att ens behöva känna. Det är bara så det är.

För att inte detta inlägg ska sluta i en allt för negativ ton ska jag visa dagens bilder från vår utflykt som ändå blev riktigt trivsam, trots min negativa syn på det mesta.


 En picknick vid havet. Måste tillägga att jag ser att det ser oerhört kallt ut på bilderna. Vilket det inte alls var, soligt och kring 5 plus var det trots att det kanske inte ser så ut.






2 kommentarer:

  1. Ja, där man mest när det är +20 och mer , en sommar dag. Men det var fint även nu... Längtar mer och mer till sommare...mor

    SvaraRadera
  2. Så fint att era barn får lära sej att det kan vara ett äventyr att komma ut i naturen. Man måste inte till Leos lekland varje gång man ska göra nåt extra. De kommer dessutom att lära sej en massa viktiga saker av att vara ute på upptäcktsfärd.

    SvaraRadera