söndag 4 februari 2018

Prestationstankar


Helg och vi är bara hemma hela familjen. De är de bästa helgerna om du frågar mig. Önskar att jag kunde vara en människa som var som mest effektiv om morgonen, men så är inte fallet. I morse slet jag mig upp ur sängen och det var absolut inte i svinottan ska jag säga. Efter att gett barnen frukost och mig själv satte jag mig i vardagsrummet och åt en bit paj som Robin bakat dagen innan och satt där sedan och läste bok tills det nästan var dags att äta lunch.


Jag är totalt noll effektiv om morgonen, det bara är så. Att få mig upp ur sängen är min största prestation, sedan händer inte så mycket mer. Tycker om att äta frukost länge och filosofera över saker och ting, kanske sitta och sticka, läsa eller höra på en bra bok.


Men efter lunchen har passerat då sprätter det till i gumman och allt möjligt kan ske. Det skulle kännas mycket bättre om det var tvärt om, för det känns lixom slösaktigt att gå miste om så många timmar på att göra ingenting särskilt. Att skutta upp ur sängen och sätta igång en bulldeg eller ställa sig och stryka gardiner, gå på en promenad eller vad som helst och sedan kunna njuta av den fina prestationen resten av dagen. Men sådan är tyvärr inte jag.


Jag har också funderat mycket på min prestation kring min blogg. Ser på andra som har bloggat lika länge eller till och med kortare tid än jag och som har utvecklat sig inom bloggandet och fått den att växa. Min har stått och stampat på samma yta i flera år och knappt utvecklats något alls. Den vandrar runt mellan årstiderna, från månad till månad och tar ungefär upp samma saker år efter år. Vinterångest, vårfröjd, utflykter, blommor, det bakas i köket, bilder från vardagsrummet, småbarnsliv och en och annan katt här och där.


Men sedan tänker jag, hur skulle jag kunna utveckla den? Jag tror faktiskt att jag tycker om bloggen precis som den är. Det är väldigt skönt att ha den så pass liten och oberoende av andra. I och med att jag inte har mått så där alldeles ypperligt att jag gått i planer på att lägga ner bloggandet, just av den tanken att jag faktiskt inte kan utveckla den på något sätt utan den kommer säkerligen att stampa på på samma vis. Hade också planer på att lägga ner denna och börja om helt och hållet med en ny blogg på annan plats. Men då kom det till min upptäckt att jag skulle börja måsta betala för mitt bloggande och det vet jag inte riktigt om jag är beredd att göra när jag kan fortsätta här helt gratis.
Så jag hoppas inte kära läsare att du lessnar på min lilla blogg trots att den är som den är och nöter på i samma gamla bana år ut och år in.
Hoppas du får en skön vecka! Hos oss är vi nu tack och lov friska, efter ett litet återfall för minstlillan. Hoppas, hoppas vi slipper den där eländiga sjukan något mer nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar