måndag 18 mars 2013

Ekologiskt

Kort får det vara, kort ska det vara. Skönt? JA! Så vansinnigt skönt. Inget hår som hänger i ansiktet eller slits tag i av någon liten hand.
Nu är jag tillbaka där jag var för cirka fyra år sedan. Man kan ju hoppas att jag lärt mig något och låter det fortsätta vara kort. Jag är en sådan där orolig själ som alltid vill ha det jag inte har. Måste lära mig att älska mig själv och mitt utseende för den jag är just nu, inte den jag var eller kan bli.


För ett bra tag sedan hälsade jag på i familjen Larssons hus. I ett av rummen hänger det en tavla som jag tror att sonen Andes har målat. Den fick mig att börja fundera mycket kring mitt inköp av kläder. Budskapet tavlan ger är nämligen; "Vem betalar för dina billiga kläder?" Jag älskar att köpa kläder, men sedan jag sätt denna tavla har en tanke börjat växa inom mig. En tanke som jag nu tänk försöka praktisera.

Jag har sedan länge mest köpt begagnade kläder till mina barn. Först av den anledningen att det blev mycket billigare så, men också för att jag hört om alla dessa kemikalier som finns i kläder som jag inte vill ska krypa in i mina barns hud. I begagnade kläder har mycket av dessa gifter tvättats bort.
Nu har jag även bestämt mig för att börja köpa second hand till mig själv och om jag köper nytt så ska det vara ekologiskt.

Klädindustrin tär så vansinnigt mycket på vår jord och många människor för sätta livet till bara för att vi ska få våra nya trendiga kläder. Just lilla jag kan ju kanske inte göra så mycket för den stora helheten, men jag kan göra något i det lilla.
Att ändra ett tankesätt man haft i stora delar av sitt liv är inget man gör i en handomvändning. Jag kommer säkerligen att falla många gånger och handla nya kläder, men jag ska verkligen bita i hop och försöka. (Tröjan jag har på bilden ovan är köpt på pingstkyrkans sekond hand i Skellefteå.)

Ni kanske har några tips på ställen som säljer ekologiska kläder?


7 kommentarer:

  1. Jag tycker du är jättefin i kort hår =) Har inget tips när det gäller ekologiska kläder men låter som något bra du tänker satsa på !

    SvaraRadera
  2. Jag köper också bara secondhandkläder och ekologiska kläder sen typ ett eller två år tillbaka. :) Blir mest secondhand med tanke på att jag är student men... Det är iaf bra!

    SvaraRadera
  3. Magazin du nord i Sagagallerian i Umeå säljer bl.a. underkläder i ekologisk ull vad jag vet. Inte haft råd att köpa själv än, men ska väll bli ändring på det när man börjar jobba! :-) Ha det gott, Petra!

    /Kusin Jakob

    SvaraRadera
  4. Måste ju spara lite "smör" från fb;

    Petra Marksén; Anders Larsson! Är det du som målat tavlan jag funderar kring i bloggen??

    Anders Larsson; Det är det Grymt bra inlägg, där!

    Petra Marksén; Grymt! Du har en stor talang du unge man.

    Annette Skog; fin du är!

    Petra Marksén; Tack Annette!

    Anders Larsson; Tack Petra Uppmuntran som sitter fint efter ett par tyngre dagar här på Andra Sidan!

    Madelen Darmark; Åh du är så fin! !! Skönt inför sommaren:-)

    Fred Jonsson; Att ha tillgång till second hand är en något vi skall ta vara på och värna om då behålningen går till missionen. Att man dessutom kan göra fynd och se till att klädkontot minskar gör saken inte sämre. Sedan kan man skänka de kläder och grejer man inte behöver eller som man vuxit ur eller som barnen vuxit ur så någon annan får glädje av dem.

    Kristin Skoog Johansson; Så fin du blev i håret!!! Fräsch, snygg och alldeles, alldeles uuungdomlig!

    Petra Marksén; Hahaa tack Kristin! Jag kanske inte behöver fylla 30 i år utan får börja om från 25 igen ;P

    SvaraRadera
  5. Jag köper kläder till mig själv på tradera. Dock ska man vara kräsen med säljarnas betyg så man inte blir blåst. Brukade ställa in inställningarna som visade västerbotten och buda på det som låg inom sådant avstånd så jag kunde hämta det själv. :)
    Har handlat böcker på myrorna, kupan och via facebooks säljargrupper. Även andra inredningsdetaljer, lampor, bäddsoffor, tv-apparater ect.

    Angående Ekoligiskt. Det brukar vara för dyrt. Jag har själv inte beställt från denna sida, men den verkar mycket lovande om jag en dag börjar köpa ekologiskt:
    http://ekoleko.se/

    Både ekokläder och(!) ekoleksaker.

    Och du blev super fin i din nya frilla :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekoleksaker och utklädnadskläder menar jag :D

      Radera
    2. Jag brukar också handla på tradera. Jag är bara så dålig på att buda. Antingen blir jag alldeles galen och budar i vild förtvivlan för att vinna saken i fråga så att det blir påtok för dyrt eller så missar jag med 1 krona. Brukar låta maken buda åt mig. Klädbytardagar är annars det jag gillar allra mest :D

      Ja det är dyrt. Men jag tänker börja försöka köpa bara ett dyrt plagg i stället för fem billiga och sedan använda varje plagg mer. Vi får se hur det går.

      TACK :D

      Radera