måndag 24 mars 2014

Äntligen tid för uteliv


Ja nu är jag åter tillbaka här på bloggen igen :-D

Äntligen tid för uteliv, står det i min favorit tidning Lantliv som damt ner i brevlådan här om dagen. (Tänk vilken lycka, jag fick en prenumeration på denna tidning av min ros i alla hjärtans dags present i år.) Tror inte att tidningen syftar på det slags uteliv vi har här uppe i norr, men jag kan ändock sjunga med i denna refräng. Nu är det verkligen uteliv som gäller.
Vi har haft ett underbart soligt väder denna dag och det ser ut som att det tänker fortsätta så resten av veckan.
Det finns miljoner saker för barnen att göra ute i dessa tider, till och med för lillan som annars haft det så svårt med att ta sig fram i snön. Vandra runt i skogen, plaska och leka med smältvattnet som droppar ner från stuprännan, klättra på stenar, ta en tur med skidorna.. Det finns lixom inget slut på saker att göra. Fick tillslut, efter att mina barn varit ute i fyra timmar, helt enkelt tvinga in dem.

Jag har suttit och solat, vandrat runt med barnen i skogen, fixat med en före detta julkrans och gjort den lite mer vårig, drömt om att få bära min "nya" sommarklänning vilket jag nyss inköpt och plockat lite blåbärsris att ta in. Önskar att jag hade ett äppelträd, körsbärsträd eller någon annat vackert träd att ta en kvist av att ta och låta blomma inne, men när jag inte har något sådant får jag nöja mig med det jag har. Blåbärsris är också vackert.
Till de mer tråkiga sysselsättningarna hör; lyssna på gnälligt barn, skottat bort tung jobbig snö och brottats med torkvindan som på intet sätt var medgörlig. Det sistnämnda slängde jag till slut (med fula ord i tanken) i snön och gick in.



1 kommentar:

  1. Kan precis känna känslan jag hade när jag som liten lekte i just den där delen av skogen! :) Märkligt hur den liksom bubblade upp i mig.
    Härligt att du är tillbaka! ..och att du fortsätter att skriva om både positiva och mindre lustiga upplevelser. Sunt och bra!
    Kram/ E f

    SvaraRadera