måndag 17 mars 2014

Vädret i just detta nu


Nu snöar det över vårt härliga norrland. Stora fluffiga snöflingor. De personer jag mötte då jag åkte en sväng till affärn såg ut som vandrande snögubbar. Rätt gulliga faktiskt.
Jag måste erkänna att jag egentligen alltid har vantrivts här uppe just denna årstid. Man ser hur det går mer och mer mot vår i södra Sverige och här uppe ligger världen fortfarande under ett gråvitt täcke. Allt tar lixom så lång tid. Här i Skogshägna är det dessutom snäppet ännu värre. Nere på samhället smälter snön, men kring vårt hus, som känns som om den ligger i typ en grop omringad av en massa träd, här ligger snön så snällt kvar och packar ihop sig till en enda stor stenhård massa.

MEN går vädret att göra något åt, vill jag bo på någon annan plats än Skogshägna? Svaret är på båda punkterna ett starkt nej.
För några år sedan bestämde jag mig för att börja lära mig att älska denna årstid. Förut kunde jag tycka om den en tid, men fick snabbt panik över att det aldrig blev vår. Nu försöker jag älska den här tiden för vad den är och hela tiden ut.
Varför ska man ödsla och spilla energi på att gå omkring och vara sur för att vädret inte är som man skulle önska? För det går ju inte att göra något som helst åt saken. Det ger ju ingenting positivt och man går miste om det som faktiskt vädret just nu ger.

Tänk vilken kravlös tid detta egentligen är. Jag vet, man kan längta så det värker i fingrarna efter att få börja påta i sin trädgård, eller att kanske få börja att bygga den där terrassen. Men just nu finns det inget ute att jobba med.
Våren och sommaren är fantastiskt härliga årstider, men de innehåller så sjukt många krav på saker som man både vill, borde och måste hinna med att göra. Nu kan man ta och sätta sig på ett varmt underlag på en stol vid en solvägg och bara sitta där och njuta. Att gräsmattan ska klippas, ogräs rensas, uteplats byggas, löv som ska krattas det finns lixom inte. Just nu är det bara jag och solen.

...Vill man ha något att sätta händerna i finns det säkerligen miljontals av projekt att hitta inomhus. Ute får man passa på att njuta och leka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar