torsdag 25 juni 2015

Fillimpa och läshörna i det gröna


 Här i Skogshägna är det ömsom sol och ömsom regn med mulet däremellan.


Jag hittade en fil med utgånget datum i kylen så jag bestämde mig för att baka lite fillimpa. Det är ju så otroligt gott.
Nu kanske ni får för er att jag är värsta bullmamman som alltid har nybakat hemma. Tyvärr har jag inte ärvt den genen av min mor, utan bakar bara då lusten faller på. Nu lyckades den komma över mig två dagar i rad, det är bara att tacka och ta emot.


Sirapen i filen blev som ett konstverk, ett mumsigt konstverk. Ser nästan ut som glass med kolasås.



Så enkelt och gott! Allt bröd är ju som godast då det är nybakt, så även detta bröd. Satte mig ute en stund då solen visade sig och mumsade i mig två skivor som var så varma att smöret genast smälte.


Och titta här, min dröm har gått i uppfyllelse (!). En myggfri bokläsarhörna i det gröna. Denna gamla järnsäng har stått ute i vår blåbärsskog. Frågade vår granne om jag fick ta den och det fick jag. Den stod där bara i väntan på att åka till järnskroten. Åååh den är såå fin! Skrot i mångas ögon, en skatt i mina.
Nu måste jag bara hitta en lämplig madrass till sängen.



Tänk ändå om man hade en syrenberså. Jag får nöja mig än så länge med vår spretiga fula lilla buske. Den ger i alla fall några fina underbart doftande blommor.


Det är tack vare en blogg som heter Quuin of kammebornia som jag kom på idén. Hon har en järnsäng i trädgården under en fantastiskt vacker bok. Tänk om man också var så lyckligt lottad så man hade ett bokträd i trädgården. Sådana vackra stora träd önskar jag mig så innerligt. Men i mitt fall fick det duga med en tall.


Det ser lovande ut på smultronfronten. Bredvid sängen finns mina planteringsbänk, i den närmast sängen finns den med smultronplantorna. Då de äntligen börjar att mogna är det bara att sträcka ut handen genom myggnätet att ta sig en näve bär.
Hur lycklig kan man bli? Och tänk ikväll börjar sommar med Ernst!! Ja nu är livet fulländat ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar