fredag 9 december 2016

Juldoftsexplosion


Tänker att ni börjar vara less på just denna vy vid detta laget. Men jag blir lixom aldrig less på den.



Vi kliver in i värmen. Ja, den värme vi haft i huset i alla fall. Vi har haft många olika problem med pannan, så värmen har varit rätt skral i vårt hem. Men tidigare i dag hoppas jag att den blev fixa ordentligt och nu är det skönt och varmt igen.  


Det börjar att dofta jul. Åh vad jag älskar det. Tänk vad mycket dofter gör med sinnelaget. Hyacinterna har börjat blomma, vilket är en juldoft av rang.


Jag och minstlillan degade i hop en lussebullsdeg här om dagen. Eller rättare sagt, jag gjorde lussedegen medan minstlillan stod bredvid och hade en egen skål med en egen liten röra. Riktigt mumsig vatten/mjöl/socker blandning.



Medan minstlillan sov snörde jag ihop lussebullarna. Skönt att få stå alldeles själv för en stund. 


Sedan var det bara att slita upp minstlillan från sin sköna tupplur, stoppa in henne i sparklådan och sparka i väg för att hämta storasyster på förskolan.


Oj VAD vi bråkade den sista biten hem. Stora tjejen ville åka och den lilla ville gå. Den ömma modern, vad goda tålamod låg nere på minus tre, tryckte till slut ner den minsta i lådan och ställde den stora på sparken och sparkade hem i ilska. Måste ha låtit lång väg av tjejerna gråt.


 Vi kom hem och blev vänner igen.


Har för några dagar sedan huggit oss en liten fin adventsgran från vår egen tomt. Tycker att den är riktigt söt.


Storasyster var så duktig och stoppade russin i alla sjuttiarton lussebullar. Till mellis åt vi en hel hop av nygräddade lussebullar. MUMS.

Nu till nästa juldoftsexplosion. Vi har sedan några år tillbaka en tradition att åka till mina föräldrar och baka pepparkakor. Så idag gjorde jag och storasyster i ordning degen.



Genom att mortla några av kryddorna själva så spreds det många juliga dofter i hela köket.



Granris doftar ju så magiskt gott. Längtar efter att få ta in julgranen, men för att tjyvstarta lite med julgransdoften har jag smågranar och granris lite här och där.


Amaryllisen doftar kanske inte så mycket, men den är väldigt vacker att se på. 



Jag och storbarnen satte lite kryddnejlikor i apelsiner och hängde upp i köksfönstret.


Jag tror nästan att huset ångar av juldofter vid det här laget. Men vi ska nog få in lite till.

1 kommentar: