torsdag 22 december 2016

Julpaket och julböcker



En sak jag tycker vansinnigt mycket om att göra, det är att slå in paket. När jag tänker efter är det ju ett ganska onödigt moment att lägga ner så mycket tid på, då det bara ska rivas upp för att få fram dess innehåll. Men, jag gör det ändå. Tyvärr kan de inte ligga framme under granen i år. Ja kan och kan. Kan kan de ju alltid, men då får de inte vara så inslagna så värst lång stund efter att minstlillan fått nys på dem.


Nu till en annan sak som jag också är väldigt förtjust i, julböcker. Särskilt barnjulböcker. "Pettson får julbesök" är en storfavorit och vi lyssnar på den nästan varje dag som ljudbok sedan första advent. Bilderna i boken är så otroligt fina! En annan sådan där storfavorit är "Snickare Anderssons jul".


"Tomtegröt och Tulpaner!" är en riktigt mysig och kul julsaga.


Det finns dock nästan ingenting som slår Astrid Lindgrens julsagor. Barndomskänslorna spritter i hela kroppen av att få läsa sagorna och att se på alla oerhört vackra illustrationer. Det är så mycket jul som det bara går i dem.


"En julsaga" av Charles Dickens fick jag av min bror i julklapp för ett par år sedan. En riktig klassiker och denna illustrerade utgåva är riktigt fin. Hoppas jag får tid att läsa den även denna jul.
Annars är Harry Potter böcker något jag gärna läser under juletider. Blir aldrig less på dessa böcker. De har ju som ingenting med julen att göra, men de förknippas ändå på något sätt med julen för mig.


Jag har alltid fascinerats så mycket av den tecknade filmen "Snögubben". Den innehåller inga ord, men det behövs heller inga ord i filmen då allt som händer talar så mycket för sig själv. Mina barn fick den som bok i julklapp av mina föräldrar förra året och den är faktiskt precis lika magisk.


Har några gamla jultidningar. Svenska Journalen från julen 1951 innehåller bland annat denna söta lilla julsaga "Jul i Tomtebo". 




Men den vackraste sagan av dem alla, som ju egentligen inte alls är någon saga, är om Jesusbarnet i krubban. Det är ju om honom hela julen handlar om.


Nu idag fick jag och hela min lilla familj jullov. SÅ underbart! Hoppas det blir en njutbar tid. Hoppas det blir det för er med! KRAM!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar