tisdag 19 februari 2013

Renbäddat

Jag älskar att renbädda våra sängar. Det finns nästan inget bättre än att krypa ner i en renbäddad säng om kvällen.

 Skrynkligt som stryk, men äsch vad gör det! Mysigt är det att borra in tårna i ett fårskinn när det är dax att kliva upp om morgonen. Tavlan ovanför sängen köpte jag på second hand butiken Fyndet för att göra om till en spegel, men nu vet jag inte riktigt.


Jag frågade på vår blomsteraffär här i samhället om de hade någon blomma som är bra att ha i ett sovrum. Just då hade de ingen hemma förutom fredskalla, vilket jag redan äger. Hon tipsade om en pelargon som heter Dr Westerlund som hon nu tagit hem till mig. Tycker du inte om doftande växter ska du absolut inte köpa hem denna, men jag älskar den.

Kopierat lite från krukväxter.com;

"Dess namn fick den i slutet av 1800-talet efter Doktor Ernst Westerlund i Enköping. Han använde växten i sina behandlingar och rekommenderade sina patienter att alltid ha en blomma i sovrum och sjukrum, då den spred en frisk och välgörande doft vid beröring av dess blad. 
Den anses ha god effekt mot många medicinska åkommor, såsom illamående, dålig blodcirkulation, inflammationer, exem, acne och liknande. Den anses även ha en viss verkan i antidepressivt syfte. Westerlunds blomma kallas också ofta för Rosengeranium och är en ätbar ört där bladen kan användas i te och essentiella oljor, och där blommorna med fördel kan användas i bakning och matlagning. Rosengeranium är en viktig beståndsdel i oljor och buketter  med pot-pourridoft. 
Den doftar tydligt av rosor, men kan även ha en antydan av citrusdoft. Det händer även att växten kallas för gubbfis, då man förr gned fingrarna mot dess blad och därmed kunde undkomma odörer genom att lukta på fingrarna."

Om det stämmer allt detta stämmer kan man ju undra, men det skulle ju inte skada. Det där sista var ju lite lustigt ;P

Den lilla träasken du kan skymta bakom gardinen luktar också fantastiskt gott. Den luktar faktiskt träd och innehåller bladen från den första ros jag fått av Robin. Asken har jag fått av min vän Elina.

3 kommentarer:

  1. Linnéa Holmström19 februari 2013 kl. 13:30

    Åh, vad fint att du sparat blad från första rosen från Robin! =) Ja, underbart att sova i en renbäddad säng! Vilken mysig övervåning ni har, så kul att ha fått se bilder av den för ett tag sedan! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linnéa! Ja just nu är det bara ett rum där uppe som är fint, men det är på gång i ett av de andra rummen till att börja med :D Längtar!

      Radera
  2. Från fb;

    Pia Hermansson; Blomman har jag också i sovrummet

    Petra Marksén; Vad roligt Pia! Och tack förresten för dina uppmuntrande ord jag fick om bloggen i söndags Blev väldigt glad!

    Petra Lindberg; Jag blir också sugen på Dr Westerlund! Måste fråga om de har kvar nån!

    Petra Marksén; Det tror jag säkert att de har Petra Det stod då ett gäng i skyltfönstret.

    Pia Hermansson; Hej hå, hoppas på en fin dag för dig.Jag önskar jag kunde ta bra kort och lägga upp på FB, från mitt hem men framför allt från fyndet det kan insperera andra. Din blogg gör det
    Nästa telefon som jag köper blir en sådan som man kan ta kort med.

    Petra Marksén; Jo jag har en solig men lite smågnällig dag som det kan vara ibland. Ja med dessa mobiler som finns idag är det ju superenkelt att lägga upp bilder här på fb eller på sin blogg. Det är jättekul. Själv håller jag mig dock till min systemkamera

    Fred Jonsson; Det är alltid skönt att lägga sig i en renbäddad säng. Kan även tycka att det är viktigt att vädra sängkläderna varje morgon ca en kvart innan man bäddar sängen för att den skall ha fått en chans att lufta bort kvalstren som finns i våra sängar. Jag gillade den lilla boxen i fönstret med dn torkade rosen du fått av Robin, kärlek

    SvaraRadera