tisdag 18 oktober 2016

Höstpynt på bron


Maken har på sina lilla lediga små stunder nu nästan spikat klart räcket. Själv har jag diskat alla krukor och städar så smått runt omkring på gården. Idag efter att minstlillan somnat fixade jag lite höstfint på bron. 


Det känns väldigt trevligt att ha ett ställe utomhus att pynta som det senare inte kommer att lägga sig flera lager med snö på. 



Tycker mycket om de där små svamparna du kan se i den lilla träkrukan. De köpte jag för ett par år sedan på vår blomsteraffär i byn. Äger också tre små flugsvampar, men de har jag lyckats lägga på ett sånt där "bra ställe" och går inte att finna. De kommer väl fram si så där lagom till midsommar eller så.


Denna rostiga skrothink har jag hittat i skogen. Den fungerar numer som ljuslykta. Jag är barnsligt förtjust i gamla, rostiga, nötta prylar. Eller gammalt "mögg" som min kusin Sandra skulle säga. 


Lite granris, enris och ljung från vår lilla skog stoppade jag ner i en fin korg (får se hur länge det får stanna kvar i korgen, de finns ju så barn som gärna sliter tag i det mesta som kommer i dess väg).





Det kuliga med hösten att det inte alls behöver vara krångligt att pynta för det mesta finns ju redan ute i naturen. Löv, rönnbär, en mossig sten, granris, ljung, lingonris, mossa, enris osv. Har du dessutom tur att bo bredvid någon som äger en fin nyponbuske, eller har kanske en alldeles egen, kan man ju alltid fråga om du får ta några nypon.
När det närmar sig advent kommer jag att hugga mig en liten gran att ha på bron. Jag har den stora turen att äga en liten plätt skog att nalla av. Gör man inte det så måste man alltid fråga markägaren först om du får lov att ta en liten tall eller gran eller så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar