onsdag 10 mars 2010

designade blöjor..

Oj vad det blir mycket bloggande nu när inte Robin är hemma..

Blev helt paff idag när jag öppnade det nyinköpta blöjpaketet, blöjorna var helt vita. På förpackningen finns en bild på en blöja, den har en massa gröna blad några (fula) hundar och en vit kanin tryckt på sig, men det är icket så mina blöjor ser ut.. Eller det är ju egentligen Elias blöjor. Måste väl va lite tydlig så att det inte börjar spridas ett rykte om att jag har inkontinens besvär eller något liknade. Min första tanke när jag öppnade paketet och såg blöjorna var att nej men dessa måste jag ju lämna tillbaka. Sedan började jag titta lite närmare på blöjan och det var ju egentligen inget fel på den. Den såg precis lika dan ut som de andra blöjorna från ett tidigare inhandlat paket, den enda skilnaden var ju bara att den var odesignad... Prövade den på Elias och ja den sög upp kiss lika bra som de andra "fina" blöjorna, trot eller ej.. Han protesterade inte heller och sa, nej men sådana fula blöjor vägrar jag att ha på mig, utan låg där lika förnöjsamt som vanligt och sprattlade..

Vaför ska allt som man köper i dagens samhälle vara designat? Disktrasan, tandborsten, champoflaskan, youghurtpaketet och till och med bäbisblöjan.. ..blöjan som man sätter på sitt barn, under alla kläder, som de kissar och bajsar i och som man sedan viker ihop och kastar bort med allt annat skräp.. Helt galet egentligen.

Men handen på hjärtat måste jag erkänna att det är jag som konsument som rår för det. Om jag skulle stå med två paket exakt lika blöjor från samma företag, förutom att de ena är vita och de andra med något fint mönster på, skulle jag faktiskt välja blöjorna med det fina mönstret. Till och med om de mönstrade blöjorna skulle vara lite dyrare.
Är det inte så att det är funktionen vi först och främst borde vara ute efter? En enfärgad disktrasa för 2.50 kronor torkar väl upp vattendroppar lika bra som en disignad disktrasa för 39.99 kronor....eller?

Jag tänker då i alla fall använda "mina" helt vita blöjor tills de tar slut, funkar de bra för dess ändamål (..hahaa ända.. stjärt.. ja ni fattar..) som tänker jag då inte lämna tillbax dem..

Ja så här såg de förnämliga blöjorna ut för den som undrar..

Dagens bild blir en mycket fin teckning som jag för mången lång tid sedan fått av unge herr Larsson den yngre. Det är en sådan teckning som gör en alldeles varm i hjärteroten :)

Kalles klätterträd målad av Gustav Larsson.

God natt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar