lördag 15 december 2012

Julkort

Dessa dagar är jag som ett litet barn på julafton. Blir så fånigt lycklig av att få julkort. Det är så spännande att få gå ut till brevlådan och se om den kanske dykt ner något kort idag. Tycker också att det är väldigt roligt att skicka. Listan på dem jag skickar till blir bara längre och längre för varje år. Jag och Robin har båda väldigt stora släkter och jag vill gärna skicka kort till varje en av dem, särskilt till dem som nästan aldrig träffar vår familj. Ett enkelt sätt att glädja.

Tyvärr är inte tillverkningen av julkort helt gratis, särskilt när man som vi skickar cirka 50 stycken. MEN det finns sätt att göra dem billigare.


Jag har använt mig av tapetrester och gamla tapetböcker (som jag fått helt gratis). Från dem har jag med hjälp av pepparkaksformar som mall ritat och klippt ut olika figurer. Istället för att köpa fina (dyra) papper har jag använt mig av tapeter eller presentpapper som bakgrund. För två år sedan köpte jag fina tejpar på Rusta för en mycket billig päning, de har nästan stått oanvända, men kom nu väl till pass.
Kuvert är en sådan där sak man inte tänker på, det blir en smygutgift. I år skippar vi kuverten, använder lite hårdare papper, viker i hop kortet, tejpar och skickar det som det är.

Det som har kostat mig lite mer är kortet på oss (0.90 kr styck), limmet och julfrimärket (har dessutom samskickat med min mor till dem vi båda skulle skicka till).

Så här har det pysslats med kort på löpande band i några dagar. Enkla, men fina (hoppas jag de som får dem tycker). De är i alla fall gjorda med kärlek.

1 kommentar:

  1. Mari Burström; Jag skulle då bli glad om ett egetgjort kort med er fina familj damp ner i brevlådan Btw läste din blogg "fredagsegen" o tyckte det var många kloka ord o tankar där...att ett äktenskap ska funka är ingen självklarhet , inte ens om man är kristen. Att bygga o framförallt bevara en relation livet ut kostar på o jag tror du har helt rätt i detta med de "små" sakerna. Tror att du o Robin har goda förutsättningar att fixa det om ni fortsätter som ni börjat Kram

    SvaraRadera