onsdag 3 augusti 2016

Bärigt och blommigt


Jag vill alltid klamra fast vid juli månad allt vad jag kan. Jag älskar augusti, men önskar ändå att sommarmånaderna juni, juli kunde vara några veckor längre. Det går ju så ruggit fort. För fort. I maj är jag så lycklig för då vet jag att allt det ljusa, varma finns framför mig. Sommaren, sensommaren och den underbara hösten. Men nu i början på augusti kan jag inte riktigt njuta, för hälften har ju renad varit.
Men trots det är augusti en riktigt favoritmånad. Nu börjar allt det där goda att ha mognat klart. Nu vill man bara plocka och samla på sig allt vad man bara kan. Fylla frysen full.


Min pappa kom förbi med dessa guldklimpar. Har själv bara hunnit plocka lite, så jag blev hur glad som helst av denna gåva! 


Har gjort den första gallringen av våra morötter. Har tagit paus från det mesta av odlande detta år, men lite morötter och sallad har vi i alla fall odlat.



En kopp med sommarmums. Smultron är ju såå gott. Tyvärr går det inte så bra att frysa och spara till vintern. Smultron är ett bär att äta och njuta av här och nu. Minstlillan hittar nu själv till våra två smultronställen och är så gullig där hon står och plockar de röda små bären med sina små fingrar 


Detta vackra goda bär är jag riktigt dålig på att plocka. För det första har jag inget riktigt bra åkerbärställe och för de andra tycker jag att det är så värdelöst jobbiga att rensa. Här i Skogshägna finns det något litet bär här och där. De brukar jag plocka och stoppa direkt in i munnen och sedan spotta ut skräpet. 



Min blomsterbänk blommar och är så fin.



Blomsterbänkarna som Robin gjorde åt mig blommar det för fullt på de med.


I skogen kring huset blommar ljungen så vackert. 


Blåbär är mitt, om jag måste välja, favoritbär. Men som vanligt tycker jag att det är så tråkigt att plocka. Hoppas att jag hittar mig några blåbärsplockarvänner att plocka med så blir det inte lite tråkigt. Blåbär vill jag ha frysen full av så man kan göra blåbärspannkaka, blåbärsmuffins m.m. under vintern. Eller bara ta ut ett gäng och äta dem direkt ur en skål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar