tisdag 16 augusti 2016

Mitt hem


"Ditt hem ser ut som ur en bild av Carl Larsson." Skrev en kvinna till mig efter jag lagt ut en bild på instagram där barnen sitter och äter frukost i köket och jag skriver om mina "nya" röda stolar som jag just inhandlat. Vilken komplimang, jag blir så glad och leendet sprider sig över hela ansiktet. Carl Larssons hem är något av det vackraste hem jag vet.

Har länge letat efter ett par röda stolar till köket. Köpte för ett par år sedan några vitmålade som jag tyckte var så fina i butiken, men som jag sedan egentligen inte riktigt trivts med då de stått här hemma. Dessa ramlade jag över då jag och min svägerska var på en liten "loppisrunda" och jag blev helt kär i dem. Röda, gamla och vackert nötta. Undrar i vilket hem de stått i förut?
Samtidigt skäms jag köpt dem. Att byta ut redan fungerande stolar mot några andra. Men jag hoppas på att någon i sin tur vill köpa de vita av mig, att de får leva vidare i någon annans hem.


Det är ju ingen nyhet att jag absolut inte tycker om att laga mat. Nu då Robin är borta har jag lovat mig att bara behöva laga väldigt enkel mat. Gröt, kräm och korv med bröd är ju också mat, det åt vi till lunch idag.



Minstlillan fick köttfärssås och spagetti rester och blev så där härligt kladdig ut på hennes runda kunder. 


Ena sidan av köket idag såg fin och städat, men den andra däremot, ja se själv. Usch! Satte mig vid lunchen med ryggen mot stöket och njöt av det städade istället.
Valde igår att rensa blåbär istället för att diska, därav detta stök. I dag slog det stora vemodet till, så inte har det funnits mycket lust till städning. Fattar fortfarande inte varför detta tunga ska envisas med att komma över mig då och då. Det är förvisso inte lika starkt numer efter att vi flyttat hit till skogshägna där intrycken för mig inte är lika många, men den har ändå inte helt släppt sitt grepp om mig.


Några ful/finheter. Har länge letat efter något att hänga ute att "plinga" med då jag vill att barnen ska komma in istället för att stå och skrika sig hes. Det är väl lite "nyhetens behag" men de har varit ruggigt snabba på att komma då jag använt dem.


Och kolla in denna! UNDERBAR var ordet.Har nog aldrig sett snyggare tandpetarhållare.


Två jättefina julprydnader. De små klämmorna som man sätter fast dem i granen med har lossnat, men jag hoppas på att det går att limma fast.


En av prylarna min svägerska köpte är detta underbart vackra fat/skål.. Älskar mönstret.


Jag har alltid ansett augusti vara en av sommarmånaderna och gör det fortfarande, men idag har det känts som en riktigt härlig höstdag. Solen sken varm, men det är en helt annan luft. Kall och klar. Medan minstlillan tog sin dagliga tupplur plockade jag en skål med goda hallon. Det är så härligt att vara ute i dessa dagar. Trots att det varje år är en sorg att ta farväl av sommaren så älskar jag ändå denna underbara tid som ligger framför.


Blommorna på lekstugan blommar som aldrig förr.


Så många vackra fjärilar naturen har plockat fram. Vi har jättemånga fina på gården.


Äntligen börjar det att gå till morotslandet och dra upp en lagom stor och god morot.


Och tänka sig helt plötsligt kom det lite städanda över mig och medans barnen såg på tv blev disken ett minne blott.





Jahapp, det blir att rensa bär för mig i kväll igen. Kanske medans jag lyssnar på sommarpratarna. Har denna sommar inte lyssnat på många avsnitt tråkigt nog. Tur att de ligger kvar på internetradion ett bra tag efteråt.

1 kommentar:

  1. I bärtider behöver ingen ha dåligt samvete för en överfylld diskbänk. Och absolut inte en trebarnsmamma!! Då handlar det om prioriteringar. Diska kan man göra resten av vintern!!
    Fast jag förstår din frustration då det är fullt överallt.

    SvaraRadera