onsdag 28 juni 2017

Äntligen händer det


Det är så spännande att få bo i ett gammalt hus. Jag och Robin håller på med två projekt i huset just nu. Stora lillasysters rum och ett rum som förut var ett kök på ovanvåningen. Ursprungligen var vårt hus ett hus för två hushåll. Min gammelfarfar Konrad och hans svåger byggde detta hus och Konrad och Eufrosyne bodde sedan på ovanvåningen och Johan och Signe på nedervåningen.
Jag har idag och igår slitit bort en plastmatta (och en vansinnig mängd spik) och tagit fram ett fint trägolv. Det är häftigt att tänka att på detta golv har min farfar vandrat på med sina barnatassar.
Man stöter också på en hel del fina (och fula) tapeter i ett gammalt hus. Denna vackra tapet hittade jag i garderoben innanför stora lillasysters blivande rum. Sååå fin!

Jag har längtat så mycket efter det två rum som vi nu håller på med. Emylindas gör vi ordentligt och fint, medans det gamla köket "bara" görs så att det går att brukas. Jag har tagit fram golvet, vilket jag "bara" har sopat, dammsugit och skurat.
Får vi veta att vi med säkerhet kommer att få bo kvar i vårt hus kommer vi att renovera rummet ordentligt och slipa upp golvet. Och tapetsera om. Nu har jag slitit ner en hård skiva (vet ej vad den heter) och tagit fram en mycket gammal, väldigt sliten och trasig tapet. Tycker att den är vacker. Det ser säkert skräpigt ut i många andras ögon, men jag är bara glad över att nu kunna använda rummet. Fint att det gamla får se dagens ljus igen.


Jag blir väldigt lycklig av småsaker. Hyllbård är en sådan sak. Har under en tid hållit ögonen öppna och letat efter fina hyllbårder. Har en del som sitter i vårt skafferi, men jag har också velat ha någon fin i köksskåpen. Blev spritterlycklig då jag hittade denna ljuvliga hos Husmodern.se och nu sitter den uppe och gör en glad då man öppnar sitt skåp för att ta ut sitt porslin.  



 Vackra fina, doftande liljekonvalj. Tog med mig en bukett in i Emylindas rum medan jag slipade väggarna. Åh vad det doftade gott istället för den äckliga spackeldamslukten.


Förgätmigej.


Det här är fönstret i det gamla köket. Här lyser solen in stora delar av dagen och det är ett sådant fint rum. Det känns så bra att äntligen få använda det istället för att ha det som "skräprum" som det har varit de år vi bott här. Framför fönstret kommer vi att ha ett långt arbetsbord där datorn kommer att stå. Symaskinen och plats för pyssel kommer bordet också att finnas till för. Några garderober (fula, men praktiska) som fanns i huset när vi flyttade in kommer att stå i detta rum och förhoppningsvis sluka en hel del jocks. Äntligen mer förvaring.
Mer bilder på rummet kommer senare då jag är lite mer "klar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar