tisdag 13 juni 2017

Sommarblommor och granskottssirap


Jag plockar dagligen in blombuketter. Kanske är lite dumt då vilda blommor står sig mycket bättre utomhus än inne i vas. Men jag kan inte låta bli, vill ha små buketter i vart hörn. Att de sedan skräpar ner en hel massa, det får jag ta. 


Midsommarblomster, hundkex och förgätmigej. Några favoriter bland alla favoriter. 


Varje blommar blommar så kort tid. Jag minns första gången det gick upp för mig. Jag blev helt fylld av sorg, för hur ska jag kunna njuta nog av alla blommor. De blommar ju bara just nu, sedan är det ett år kvar tills nästa gång.
Jag hade stor koll på att de små vårblommorna som till exempel tussilago och vitsippor bara blommar just på våren, men alla sommarblommor som växer vilt på ängarna och längst dikesgrenen.. Jag hade lixom aldrig tänkt på att de inte blommar hela sommaren lång. Hade som för mig att det skulle gå att plocka sig en bukett av hundkex, blåklockor och prästkragar närhelst om sommaren. Tror faktiskt inte jag kommit över den chocken ännu.
Sommaren är så kort och jag kan ibland få sådan panik över att allt sker så snabbt och att det snart kommer att glida mig ur händerna.


En sak som jag tänkt göra i flera år är att göra granskottsirap. Tänka sig i år har jag testat detta för första gången.




Nu står en burk med socker varvat med granskott i vårt soligaste fönster och till hösten hoppas jag på att få äta pannkakor med granskotts sirap. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar