lördag 12 augusti 2017

Augustivecka


Bröd är vackert, luktar magiskt och smakar gott. Jag skulle inte klara många dagar utan bröd, så är det bara. Vi köpte en dag en påse fullproppad med bröd för hundra kronor. Nybakt bröd. Vilken rikedom det kändes att vandra hem med. Jag tror minsann jag äter ännu mer bröd än vanligt om somrarna. 


Annat som är gott och vackert är god choklad. Denna till och med ännu godare då den är toppad med saltlakrits och blåbär. Mums! Bara nyttigheter.

Här rullar annars sommaren fram i fasliga hastigheter. Jobb och lediga stunder avlöser varandra.


Vi får besök av vackra fina människor.


Barnen får sova så länge de vill och ser sedan på barnprogram och äter frukost i soffan varje morgon.


Njuter av det enkla lilla att få ha sitt sovrumsfönster öppet och låta sommarljuden, vinden och dofterna komma in i huset.


Blomsterodlingarna växer och frodas. Tycker väldigt mycket om att få påta och nypa bort gamla vissna blommor och blad. Kan stå försjunken långa stunder och glömma det som finns omkring.





Var lite för trött i början av sommaren och skötte inte mina pelargoner som man borde. Vilket lett till att de blivit lite klena och blommar först nu. Måste bättra mig till nästa år om jag då också varit duktig och klarat dem till att överleva vintern.


Vi blev bjudna en dag till fina vänner som har stuga vid havet och en hel pool på tomten. Sicken glädje.




Förutom bad och mycket prat (att bara sitta och prata är ju bland det bästa som finns) blev vi bjudna på lyxig våffelmiddag. Så mycket galet gott.




En annan dag kändes mitt inre så trött. Jag lämnade barn och make hemmavid, packade en liten korg med en bok, frukt, godis och saft och åkte ner till min favoritplats vid havet. Satte mig i lä vid ett båthus och gjorde inget annat än att sitta och bara göra inget för en stund. Min älskade kusin kom och satte sig utmed och där satt vi och pratade om ett och annat.





En annan sak att njuta av är alla vackra åkrar och ängar, raps och kornfält är mina favoriter.


Spröten på kornen gör att fältet ser ut som böljande sammet och jag längtar alltid då jag kör förbi dessa fält att få stanna och dra mina händer längst stråna.





1 kommentar:

  1. Så många vackra bilder och dem tillsammans med dina ord får mig att bli påmind om att leva i nuet och ta vara på/njuta av allt det vackra Gud skänkt oss.
    Kraaaam

    SvaraRadera