tisdag 18 september 2012

Så det så!

Att kliva upp 05.30 är kanske inte min starkaste sida, men har man en liten dotter som är hungrig har man inte så mycket val. Mins tillbaka på den tiden Elias var liten och vaknade av hunger kring 05.00 på morgonen. Då var det bara att he sig upp, fixa i ordning en flaska välling och sedan krypa till kojs igen. Åh, det var tider det! Flaska är så mycket lättare att ligga och suga på i sängen och sedan till och med somna om med än en skål med mosad banan blandat med turkisk yoghurt. Kan förvisso gå det med om man inte är så känslig...

Jag har funderat på en sak nu så här i morgontiden. Varför anses det vara mycket finare, mer vuxet och moget att vara morgonmänniska?

Jag har länge önskat att jag vore morgonmäniska. Det är så härligt ute på morgnarna och man hinner på något konstigt sätt med så mycket saker att göra. Har önskat att jag också var den där hurtbullen som både har hunnit med att gå en timmas promenad och bakat en hel hög med bullar innan klockan slår nio. Sådana människor som inte kan ligga kvar i sängen för det börjar klia i kroppen om man inte tar och kliver upp.

Men NEJ sådan är inte jag. Kommer kanske kunna bli en "morgonmännskawonabe", men aldrig en genuin helhjärtad sådan. Jag tror det är förutbestämt redan när man föds.
Min hjärna och kropp (ja det är skilda saker) skriker "vänd dig om slumra en stund till" var eviga morgon mitt förstånd försöker få mig att vakna till och kliva upp. Nej jag vill bara stoppa tiden och ligga kvar i den gosiga varma sängen och bara va.
Har jag en tid att passa ödslar jag större tid på att ligga och klura ut sluga lösningar på hur jag ska kunna effektivisera tiden mellan att jag kliver upp och då jag måste åka, så att jag kan ligga lite längre än att istället faktiskt ta sig i kragen och kliva upp.
Vad sägs om att det borde ju gå att borsta tänderna samtidigt som frukosten inmundigas. Eller jag har ju redan duscha en gång denna vecka, varför ödsla tid till att göra det nu igen? Om jag småspringer istället för att gå tar det nog bara 7 minuter istället för 11, då jag kan ju faktiskt ligga i 4 minuter till...
Är det inte fiffigt så säg?

Nej usch vad jag skäms över mig själv. Eller vad ger det egentligen? Det är väl bäst att försöka acceptera den man egentligen är. Den morgontrötta människan är väl lika duktig som den morgonpigga. Tycker att det är lite småtaskigt av detta land att anpassa allt efter den morgonpigga människan, det borde tas mer hänsyn till den morgontrötta, så det så!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar