söndag 2 februari 2020

Galen samlare


Samlare av rang, det är vad jag är. Det går inte att bara ägna mig åt att samla på en sak, nej här samlas på allt möjligt som tillexempel flaskor, grodor, ekorrar, klänningar, gardiner, böcker, "fulfina" saker, julsaker, kaffe och tekoppar, porslin, dukar....
Ja du ser, en hel del pryttlar och prylar. En annan "sak" jag samlar på är förpackningar av olika slag. Jag fullkomligt älskar vackra förpackningar och ska här köpas till exempel en ny duschtvål är det den som har den snyggaste förpackningen som kommer med mig hem i min handlarpåse.
Gamla sortens förpackningar är dock ändå det jag tycker allra bäst om och blir helt till mig om jag på en loppis råkar ramla över en liten kanelburk i plåt, eller som senast en Mannagrynsförpackning i papp. Låter kanske småtokigt, men jag bara älskar dem.
Fick för mig att samla alla mina "förpackningar" i en och samma hylla vilket blev så här tjusigt.



Dessa små godisaskar är nya, men i samma fina lock som de hade förr.



Denna lilla glasburk som förut var fylld med torskleverolja fick jag av min faster och denna söta lilla förpackning med ischokladformar plockade jag med mig hem från en retromarknad. Formarna kommer jag dock aldrig att använda utan vill gärna ha dem kvar.


En tjusig burk med kaffebönor och en lämplig liten skopa till. Toppsockret tycker jag var så fin i sin förpackning så den kommer jag nog aldrig att förmå mig till att bruka.


Gamla böcker likt denna kan jag heller inte riktigt låta bli. Så fint illustrerade och rätt mycket matnyttig information som även funkar idag.


Och dra mig baklänges, vilken lycka. En bunt med oanvända små godispåsar köpte jag på en loppis. De kommer från en gammal lanthandel.


Dessa olika förpackningar hade jag tvärt glömt bort att jag hade, så de fick ställa upp i en helt annat gruppering.


 Till sist dessa två fina plåtburkar som jag förvarar synålar och gem inuti.

Ni måste ju tro att jag är smått galen som vill en massa tomma gamla förpackningar. Jag kan bara inte hjälpa det, det finns bara så mycket med dem som gör mig så pillimariskt lycklig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar