söndag 15 mars 2020

En helg i mars


Det är en lycka att kunna få se små gröna växa upp. Att det ur frön kan komma att kika fram all möjligt bedårande. Nu i dessa tider är allt möjligt i trädgården. Alla planer och drömmar som växer fram i ens tankar är helt utan torka, frostnätter eller skadedjur. Allt är bara, ursäkta mitt upprepande, möjligheter.


För att få lite smakprov på odlarglädjen så har vi satt lite ärtskott i lite olika små "byttor".




En dag med plusgrader tidigare i vinter tog jag in några kvistar av hägg och satte i vatten i källaren. Nu tog jag upp dem i köket. Att få skapa lite vår inomhus, det tycker jag om.


Bland mina odlingar har det börjat att kika upp små urgulliga gröna blad.








I hemmet i helgen har vi intagit viloläge. Jag har haft huvudvärk och magont fram och tillbaka i en vecka och i helgen var den ganska konstant så jag har försökt vila så mycket jag kunnat och familjen hängde på.



Morgonkaffe i mina nyaste koppar. Familjen tyckte de var ett onödigt köp förstås, förståeligt, men ack vad gör man när kärleken till porslin är så stor.



Secondhand fynd är bland det bästa jag vet. Det går att hitta sådant som inte går att hitta någon annan stans. Som denna lilla nätta bordsop. Ännu en röd fin detalj att bli lycklig av.



Denna månadstavla tog det många år för mig att tillslut lyckas att hitta secondhand. Sicken glädje då den tillslut fanns framför mina ögon.


Vanligtvis brukar månadsmotiven inte riktigt stämma för oss här uppe i norr. Men i år stämmer Mars månads tavla faktiskt rätt bra. Många åkrar har tinat fram och bäckarna är fulla av porlande vatten.


Åkern nedanför oss är ännu täkt av snö. Vilket är rätt bra tycker jag. Än finns tid för vandring med snöskor eller skidor. Kanske också skare!


För vila har jag ägnat mig åt att stoppa sockar. Många har fått små eller stora hål och väntat länge på att lagas. I solens sken fick de torka efter att ha tvättats. Nu redo att användas på nytt.



En liten färd utanför hemmet blev det. Storasyster skulle sjunga på familjegudstjänsten i kyrkan och det ville vi ju inte missa. Längst bak satte vi oss, minstlillan och jag, och njöt för fullt av storasyster och hennes kompisars toner som klämdes fram ändå från tårna. Att få se sin tjej stå och sjunga i en kör gjorde mig glad ända in i märgen.



När vi kom hem kom min granne över med en skål med jordgubbar. Mums. Ett perfekt avslut på denna helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar