onsdag 18 mars 2020

Pelargoner



VAB-tider råder nu i många hem just nu. Så även hos oss. Jag känner mig heller inte helt kry då förkylningen på något sett satt sig i magen. Mina tre får nu vara hemma och inte är det helt utan bråk och tandagnissel. Då de för flera minuter i streck lekte helt ypperligt tillsammans vid storebrors legobord passade jag på att rensa köksbordet och göra i ordning för omplantering av mina pelargoner.


Jag har i år gjort upp planen för mig själv att inte köpa samma mängd sommarblommor utan stället odla fram själv från frö. Jo visst kommer en och annan framodlad blomma i kruka komma att köpas, det kommer jag inte att kunna låta bli. Ett steg i detta är också att försöka ta hand om de pelargoner jag redan har i min ägo och ta sticklingar från dem och försöka på bästa sätt att få dem att överleva vintern och blomma upp och frodas flera år framför.
Vintern har de överlevt i vår källare. Nerklippta är de och har börjat att växa upp på nytt igen. Nu var det dags att ge dessa stackare andra krukor och ny jord.


Efter att lerkrukorna diskats fick de ligga i blöt långt och länge innan jag satt ny jord och blommor i dem. De behöver ha sugit åt sig "eget" vatten för att inte sno åt sig all vatten från blomman.



Här fick de ligga på blomsterspa under minstlillans vakande hand. Han dock inte riktigt stoppa henne då hon rörde ner jord ner i vattnet. Men de klarar sig nog bra ändå.



Nu är det bara att hoppas att de får må bra i sin nya jord och växa till sig frodigt med många vackra blommor.


Och jo visst älskar jag pelargonernas blommor, men bladen är också något jag verkligen uppskattar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar